REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 220

KOMUNIKAT NR 212
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1842/2015

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 sierpnia 2015 r., na samolocie Morane-Saulnier MS-892 Rallye, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T4 – Układy sterowania”

oraz

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas lotu szkolnego z uczniem-pilotem w ramach szkolenia do licencji PPL(A) przed lądowaniem na lotnisku EPWS zaplanowana została symulacja awarii napędu. Podczas zniżania do lądowania automatyczny slot na prawym skrzydle w wyniku wypaczenia nie chciał się schować. Sterowanie samolotem przejął pilot-instruktor, który wykonał lądowanie ze zwiększoną w wyniku tej awarii prędkością. Wskutek twardego lądowania ze zwiększoną prędkością uległo uszkodzeniu przednie podwozie (odłamany/odkruszony fragment odkuwki półwidelca przedniego koła, stanowiący zderzak-ogranicznik wychyleń bocznych półwidelca). W trakcie przeglądu stwierdzono złamanie skrajnego zewnętrznego wysięgnika prawego slotu (co spowodowało wypaczenie prawego slotu) i uszkodzenie wszystkich wysięgników obu slotów, co było skutkiem burzy z bardzo silnym wiatrem, przechodzącej kilka dni wcześniej nad lotniskiem Wrocław-Strachowice (EPWRJ), gdzie samolot był bazowany przed zdarzeniem i prawidłowo zabezpieczony. Uszkodzenia wysięgników slotów nie były możliwe do wykrycia w trakcie normalnego przeglądu przed lotem ani rutynowych czynności obsługowych.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Uszkodzenie wsporników slotów wskutek ekspozycji samolotu na bardzo silny wiatr podczas burzy przechodzącej nad lotniskiem.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-20
  • Data wejścia w życie: 2017-02-20
  • Data obowiązywania: 2017-02-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA