REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 202

KOMUNIKAT NR 198
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2658/2015

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 grudnia 2015 r. na samolocie Cessna Citation Sovereign C680 i motoszybowcu Grób G109, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H3 – Błędy w komunikowaniu”
„H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 15 kwietnia 2016 r.

Lotnisko LSZS Samedan, Szwajcaria Zgodnie z treścią zgłoszonego zdarzenia lotniczego, załoga samolotu Cessna C680 podczas podejścia końcowego na drogę startową (RWY) 03 lotniska LSZS otrzymała od pokładowego systemu unikania kolizji (TCAS) informację, a następnie instrukcję wykonania manewru w celu uniknięcia konfliktu z innym ruchem lotniczym. Załoga samolotu Cessna C680 w czasie działania systemu TCAS obserwowała w bezpośrednim otoczeniu motoszybowiec, prawdopodobnie Grob G109, którego pilot wykonywał lot w strefie podejścia na RWY 03, przemieszczając się około 300 stóp poniżej trasy samolotu Cessna C680. Załoga samolotu Cessna C680 po wykonaniu manewrów systemu TCAS oraz obserwując motoszybowiec, kontynuowała podejście i wylądowała na RWY 03.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Prawdopodobną przyczyną zaistnienia zdarzenia lotniczego był błąd pilota motoszybowca Grób G109, który bez utrzymywania łączności radiowej ze służbą ruchu lotniczego oraz uzyskania zezwolenia wykonywał lot w przestrzeni powietrznej lotniska LSZS.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-14
  • Data wejścia w życie: 2017-02-14
  • Data obowiązywania: 2017-02-14
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA