REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 193

KOMUNIKAT NR 189
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 868/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 09 maja 2016 r. na samolocie DE HAVILLAND, Dash 8 (400), klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O5 – Działanie obsługi naziemnej”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 23 czerwca 2016 r.

Lotnisko EPWA. Kierowca pojazdu organizacji obsługi technicznej jadąc drogą serwisową wzdłuż drogi do kołowania „M” w kierunku płyty postojowej nr 7, po stronie stanowisk postojowych oznaczonych numerami od 30 do 40, doprowadził do zatrzymania samolotu wkołowującego na stanowisko postojowe nr 41. Z analizy zapisu kamer monitoringu oraz oświadczenia kierowcy wynika, że pojazd poruszał się przed samolotem, ale na wysokości stanowiska postojowego odległość pomiędzy pojazdem a samolotem na tyle się zmniejszyła, że jego załoga podjęła decyzję o zatrzymaniu przed skrętem z drogi do kołowania „M” na stanowisko 41. Kierowca posiadał ważne uprawnienia do poruszania się po płycie lotniska. Okolicznością sprzyjającą wystąpieniu zdarzenia była trwająca obsługa samolotu na stanowisku 42, co mogło utrudnić obserwację pracownika Follow Me na stanowisku 41 i świadczyło o przygotowaniach do wkołowania samolotu na to miejsce postojowe. Zdarzenia zatrzymania statków powietrznych podczas wkołowywania na stanowiska postojowe oznaczone numerami 31B do 45 oraz 10 do 24 są najczęściej spowodowane utrudnioną obserwacją samolotów kołujących drogą kołowania „M” z uwagi na brak wskazań, na które stanowisko postojowe będą one kierowane.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd ludzki polegający na błędnej ocenie przez kierowcę pojazdu sytuacji związanej z odległością od kołującego samolotu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-14
  • Data wejścia w życie: 2017-02-14
  • Data obowiązywania: 2017-02-14
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA