REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 180

KOMUNIKAT NR 176
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1885/2013

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 6 grudnia 2013 r. na samolocie Dash 8-400, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W trakcie obsługi naziemnej samolotu na stanowisku postojowym 41, po odstawieniu wykorzystywanej do załadunku przyczepki, na pole pomiędzy stanowiskami 41 i 40 oraz rozpoczęcie przygotowania do wykołowania samolotu, przyczepka samoistnie przemieściła się i uderzyła w prawą stronę kadłuba. W tym czasie panowały na lotnisku trudne warunki atmosferyczne, porywy wiatru dochodziły do ok. 40 węzłów (72 km/godz.). Pracownik odpowiedzialny za odstawienie przyczepki oświadczył, że jej kotara była zrolowana a hamulec zaciągnięty. W trakcie prowadzonych wyjaśnień ustalono, że przyczepka posiadała ważny przegląd techniczny, personel obsługujący posiadał ważne szkolenia i badanie na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu dało wynik negatywny. Po zdarzeniu stwierdzono uszkodzenie układu hamulcowego przyczepki, do którego mogło dojść w następstwie zderzenia z kadłubem samolotu.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Samoistne przemieszczenie się przyczepki służącej do przewozu bagażu na skutek wyjątkowo silnych porywów wiatru w trakcie obsługi naziemnej samolotu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Zastosowane środki profilaktyczne:

• wydane zostało polecenie zakazujące pozostawiania przyczep bagażowych i frachtowych w obrębie stanowisk postojowych lub poza nimi (stanowiska przelotowe). Dodatkowo wydano nakaz usuwania wszystkich przyczepek po zakończonej obsłudze ze stanowisk przelotowych oraz przebazowania na pola techniczne;

• zdarzenie to zostało omówione z personelem w ramach briefingu.

Propozycje zmian systemowych i/lub inne uwagi:

Z uwagi na stwierdzone przyczyny zostanie przygotowana aktualizacja procedury „severe weather”, gdzie uszczegółowione zostaną wszelkie czynności, które w trakcie fazy „alert” oraz „stop” należy wykonać. Dodatkowo wprowadzony zostanie obowiązek użycia dodatkowych środków zapobiegawczych w postaci zabezpieczenia podstawkami również przyczep bagażowych i frachtowych.

 

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-14
  • Data wejścia w życie: 2017-02-14
  • Data obowiązywania: 2017-02-14
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA