REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 174

KOMUNIKAT NR 170
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 13 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 607/2009

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 sierpnia 2009 r. na szybowcu SZD-30 Pirat, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 01.08.2009 r., o godzinie 13:03 LMT, pilot szybowcowy wystartował na holu za samolotem na kierunku „10” na szybowcu SZD-30 Pirat o znakach rozpoznawczych SP-2680 do lotu na zadanie BYIII/1 „Treningowe loty termiczne i żaglowe” według Programu Szkolenia Szybowcowego AP. Hol przebiegał bez problemów. Wyczepienie odbyło się na wysokości ok. 700 m, tuż po przekroczeniu rzeki Wisły, przy prędkości wznoszenia +3 m/s według wskazań wariometru. Po utracie noszeń termicznych i stwierdzeniu braku możliwości dolotu do lotniska startu (ciągłe opadanie – 3 m/s), pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Po wybraniu pola i zatoczeniu nad nim kręgu rozpoczął podejście do lądowania. Wyjście na prostą do lądowania nastąpiło na wysokości ok. 150 m. Na prostej pilot wysunął hamulce aerodynamiczne, a gdy zauważył wysoką roślinność wyrównał nad nią lot i schował hamulce. Jednak prędkość była zbyt duża (zdaniem pilota schował hamulce za wcześnie) i w oddali widząc zbliżające się zarośla pilot ponownie wysunął hamulce celem wytracenia prędkości. Pilot spóźnił ich schowanie przed kontaktem z wysoką roślinnością, o którą szybowiec zaczepił dolną płytą prawego hamulca aerodynamicznego. Według pilota „dobieg był stosunkowo krótki”. Zdarzenie miało miejsce około 6 km na północny-wschód od lotniska Warszawa-Babice (EPBC) Wypadek zaistniał o godz. 13:20 LMT. Lot trwał 17 minut. Pilot nie odniósł obrażeń ciała. W wyniku zdarzenia szybowiec został uszkodzony. Trasa lotu szybowca została zarejestrowana na urządzeniu mobilnym Garmin GPSmap 76CS.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

• Lądowanie w terenie przygodnym w miejscu niezapewniającym bezpiecznego dobiegu z powodu wysokiej i nierównomiernie porastającej roślinności

• Niewłaściwe wykonanie fazy wytrzymania polegające na zbyt wczesnym schowaniu hamulców aerodynamicznych, ponownym wysunięciu i spóźnionym ich schowaniu, co doprowadziło do kontaktu dolnej płyty hamulca z roślinnością.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:

Niewłaściwa decyzja taktyczna lotu termicznego polegająca na zbyt wczesnym wyczepieniu się i braku powrotu do lotniska w sytuacji utraty noszeń termicznych.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badań Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-13
  • Data wejścia w życie: 2017-02-13
  • Data obowiązywania: 2017-02-13
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA