REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 161

KOMUNIKAT NR 157
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 13 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1109/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 maja 2016 r. na spadochronie Manta 290, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”,
oraz
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Uczeń-skoczek wykonywał skok z samoczynnym otwarciem spadochronu na zadanie SL-1. Był to jego pierwszy skok w życiu. Skok został wykonany z samolotu PZL-104, z wysokości 900 m. Prędkość wiatru przyziemnego wynosiła 4-5 m/s.

Oddzielenie od statku powietrznego i lot do końcowego podejścia do lądowania uczeń wykonał prawidłowo. Na wysokości około 100 m prawidłowo ustawił spadochron do lotu pod wiatr i przyjął prawidłową sylwetkę ciała. Przed przyziemieniem nie ściągnął linek sterowniczych, co spowodowało brak wyrównania lotu spadochronu i przyziemienie ze zwiększoną prędkością postępową i opadania. Podczas przyziemienia uczeń doznał poważnego urazu ciała.

Ciężar skoczka (84 kg) wraz z wyposażeniem nie przekraczał maksymalnego ciężaru określonego przez producenta czaszy głównej.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Brak wyrównania lotu spadochronu przed przyziemieniem.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Po zdarzeniu przerwano wykonywanie skoków i omówiono okoliczności i przyczyny wypadku.

Z uczniami-skoczkami przeprowadzono dodatkowe zajęcia z techniki skoku, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wyrównania lotu przed przyziemieniem, utrzymywania kierunku lotu oraz prawidłowego przyziemienia.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-13
  • Data wejścia w życie: 2017-02-13
  • Data obowiązywania: 2017-02-13
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA