REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 120
KOMUNIKAT NR 117
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1508/2014
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 sierpnia 2014 r. na szybowcu SZD-48 Jantar Std2., klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 29 sierpnia 2016 r. o godzinie 12:20 LMT (wszystkie czasy podane w raporcie są LMT) z lotniska w Bydgoszczy (EPBY) wystartował szybowiec Jantar Std 2 do Jota po trasie trójkąta 230,5 km. Po przekroczeniu linii startu o godzinie 13:25, pilot skierował szybowiec na pierwszy punkt zwrotny Chojnice, który osiągnął o godzinie 14:30 a następny punkt zwrotny EPGI, który osiągnął o godzinie 15:23 i rozpoczął dolot w stronę lotniska w startu. W trakcie dolotu warunki meteorologiczne zaczęły się pogarszać. Ponieważ dolot do lotniska miał być wykonany nad miastem i był obarczony dużym ryzykiem, więc pilot postanowił wykonać lądowanie w terenie przygodnym. Na wysokości około 400 m w rejonie miejscowości Osielsko (około 15 km na północny wschód od lotniska) wybrał odpowiednie pole i rozpoczął manewr do lądowania. W trakcie zniżania na prostej do lądowania pilot zauważył, że będzie lądował znad linii średniego napięcia. Fakt ten spowodował zmianę kąta szybowania na mniejszy co doprowadziło do przyziemienia szybowca w końcowej części wybranego pola. Aby uniknąć wytoczenia się szybowca na szosę biegnącą na końcu pola pilot wykonał cyrkiel w prawo. W trakcie cyrkla, uniesione lewe skrzydło zaczepiło o druty linii niskiego napięcia biegnącej przy drodze. Spowodowało to gwałtowne przyhamowanie lewego skrzydła i obrót szybowca w lewo, w wyniku czego uszkodzone zostało podwozie główne szybowca, końcówka lewego skrzydła oraz ster kierunku.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
1) niewystarczające rozpoznanie pola wybranego do przygodnego lądowania;
2) złe obliczenie do lądowania;
3) małe doświadczenie pilota w lotach na szybowcu SZD-48 Jantar Std.2.
Podjęte działania profilaktyczne:
1) przeprowadzono odprawę z pilotami szybowcowymi, na której omówiono zaistniałe zdarzenie;
2) zalecono, aby pilot szybowca wykonał 10 lądowań na celność;
3) wprowadzono wymóg wykonania lądowań na celność przed pierwszym przelotem w sezonie:
– dla ucznia-pilota 10 lądowań, w tym minimalnie 5 na typie, na którym ma wykonać przelot,
– dla pilota z licencją 5 lądowań w tym 3 na typie na którym ma wykonać przelot.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes |
Piotr Samson |
- Data ogłoszenia: 2017-02-10
- Data wejścia w życie: 2017-02-10
- Data obowiązywania: 2017-02-10
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA