REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 70

KOMUNIKAT NR 69
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 23 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 336/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 marca 2016 r. na samolocie Cessna 172S, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”,
„T9 – Błędy konstrukcyjne, produkcyjne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas przeglądu podwozia w dn. 4.03.2016 r. stwierdzono uszkodzenie dolnej powierzchni lewej goleni podwozia głównego tuż nad jej zagięciem powyżej mocowania osi koła. Ślady zadrapania i uszkodzenie dolnej powierzchni goleni jednoznacznie wskazują, że bezpośrednią przyczyną ich powstania był kontakt śrub P/N S1021Z6-6 z dolną powierzchnią goleni podwozia. Śruby te łączą przednią i tylną część owiewki PN 0541224-1 osłaniającej piastę koła z hamulcem. Do chwili stwierdzenia tej okoliczności samolot Cessna 172S SP-MMD nr fabr. 172S10840, wyprodukowany w 2008 roku wylatał 488,8 godz. lotu. Uszkodzenie powierzchni goleni spowodowane kontaktem ze śrubą nie ma charakteru korozyjnego, jest typowo mechaniczne, a jego pomierzona głębokość wynosi 0,020” (= 0,5 mm). Uszkodzenie goleni zgłoszono wytwórcy samolotu w celu podjęcia decyzji o sposobie naprawy lub zadysponowania wymiany goleni na nową.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nieodpowiedni dobór długości śrub przez wytwórcę samolotu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-01-23
  • Data wejścia w życie: 2017-01-23
  • Data obowiązywania: 2017-01-23
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA