REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 47

KOMUNIKAT NR 46
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 727/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 kwietnia 2016 r. na szybowcu DG-800S, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 31 maja 2016 r.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych stwierdziła, że szybowiec posiadał niezbędną dokumentację techniczną i eksploatacyjną.

W dniu 20.04.2016 r. w ramach rozgrywanych międzynarodowych zawodów szybowcowych FCC Gliding pilot wykonywał lot na dziewiątą konkurencję. Około godziny 12:00 zaczęły zanikać noszenia termiczne. Kiedy szybowiec znalazł się w rejonie Witowa k. Zakopanego pilot próbował znaleźć noszenia na zboczu. Kiedy mu się to nie udało, wykonał manewr do lądowania na wcześniej wybranej łące. Przelatując nad nią stwierdził, że w niektórych miejscach jest ona nierówna, w związku z tym postanowił wylądować równolegle do szosy, na równej powierzchni. Po przyziemieniu w końcowej fazie dobiegu szybowiec zderzył się z drewnianym ogrodzeniem. W wyniku zderzenia szybowiec został uszkodzony, a ogrodzenie na długości około 30 m zostało zniszczone. Pilot wyjaśnił, że wydawało mu się, że zatrzyma się przed płotem, a nie chciał kończyć dobiegu na nierównościach. Pilota przebadano na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu z wynikiem 0,00 mg/l. Pilot w obecności policji uregulował należność za wyrządzone szkody z właścicielką ogrodzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Niewłaściwa ocena długości dobiegu szybowca.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-01-19
  • Data wejścia w życie: 2017-01-19
  • Data obowiązywania: 2017-01-19
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA