REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 42

KOMUNIKAT NR 41
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1363/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 czerwca 2016 r. na samolocie Piper PA-28R Arrow, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”,
„H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 6 lipca 2016 r.

W dniu 18 czerwca 2016 r. o godz. 09:19 UTC (wszystkie czasy – UTC; UTC=LMT – 2 godz.) pilot samolotu PA-28R Arrow podchodzącego do lądowania w EPMO z kierunku 26 stwierdził brak wskazań sygnalizacji wypuszczenia podwozia i o godz. 09:21 poprosił TWR EPMO o wzrokowe sprawdzenie stanu wypuszczenia podwozia. Po wykonaniu niskiego przelotu i potwierdzeniu wypuszczenia podwozia przez DOPL EPMO o godz. 09:26 pilot zadeklarował, że nie potrzebuje asysty, wykonał prawy krąg i wylądował o godz. 09:28, a następnie skołował na stanowisko. Samolot wystartował powtórnie o godz. 09:46 na lotnisko EPGY. Wykonywany do EPMO lot był lotem egzaminacyjnym, zapoczątkowanym na lotnisku EPGY. Według wyjaśnień pilota i egzaminatora, w trakcie podejścia do DS 26 w EPMO egzaminator celowo nie powiadamiając egzaminowanego pilota włączył światła nawigacyjne, co na tym typie samolotu powoduje przygaśnięcie lampek kontrolnych położenia podwozia. W panującym silnym nasłonecznieniu świecenie lampek kontrolnych stało się praktycznie niewidoczne, w związku z czym pilot wykonał czynności przewidziane dla sytuacji braku pewności wypuszczenia podwozia. Egzaminator, nie chcąc przerywać czynności pilota, nie powiadomił TWR EPMO w trakcie lądowania o tym, że sytuacja jest symulowana i stanowi część egzaminu.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Wykonywanie zadania egzaminacyjnego polegającego na rozwiązaniu sytuacji awaryjnej.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-01-19
  • Data wejścia w życie: 2017-01-19
  • Data obowiązywania: 2017-01-19
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA