REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 268

KOMUNIKAT NR 198
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 29 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1262/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 czerwca 2016 r. na szybowcu SCHLEICHER ASH 31Mi, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 6 lipca 2016 r.

Lotnisko Leszno EPSU. Pilot wystartował na szybowcu z własnym napędem z zamiarem przelotu na lotnisku w Lesznie. Po nabraniu około 80 m wysokości wykonał zakręt w prawo i kontynuując lot na tej wysokości, na pozycji „z wiatrem”, zgłosił zamiar lądowania (jako przyczynę pilot podał, że popełnił jakiś błąd w planie lotu). Start oraz lądowanie wykonywał na pasie 240°. Pilot wyłączył silnik i nie chowając go, z dużą utratą wysokości, wykonał III zakręt. IV zakręt został wykonany na wysokości około 10 m. W tym momencie doszło do przeciągnięcia szybowca, zaczepienia skrzydłem o zboże rosnące na polu przylegającym do lotniska i obrotu szybowca o 90°. W wyniku tego doszło do niewielkiego uszkodzenia kółka prawego skrzydła oraz zawieszenia lotki. Pilot, po wykonaniu przeglądu i prowizorycznej naprawie, podjął decyzję o ponownym starcie, po czym poleciał do Leszna.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Wykonanie manewru do lądowania na krytycznie małej wysokości podczas lotu z wysuniętym i wyłączonym napędem, co doprowadziło do przeciągnięcia szybowca w IV zakręcie, zaczepienia skrzydłem o ziemię i cyrkla.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

 

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-12-29
  • Data wejścia w życie: 2016-12-29
  • Data obowiązywania: 2016-12-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA