REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 266

KOMUNIKAT NR 196
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 29 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1248/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 czerwca 2016 r. na samolocie EMBRAER ERJ-170, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”

w grupie przyczynowej: „O5 – Działanie obsługi naziemnej”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Lotnisko Warszawa EPWA. Podczas wypychania samolotu ze stanowiska postojowego nr 23 za jego ogonem przejechał pojazd. Koordynator wypychania widząc zagrożenie zatrzymał statek powietrzny. Kierujący pojazdem złamał obowiązującą instrukcję zarządzającego lotniskiem INOP-IRPP. Bezpośrednio po zdarzeniu podjęto działania wyjaśniające. Ustalono, że kierujący pojazdem posiadał ważne uprawnienia oraz szkolenia do poruszania się po płycie lotniska. Wyjaśnił, że przejeżdżając drogą serwisową widział na stanowisku nr 23 samolot z włączonymi światłami antykolizyjnymi. Zatrzymał pojazd zgodnie z obowiązującymi przepisami. W tym czasie koordynator rejsu wydał sygnał operatorowi holownika do wypychania samolotu oraz określił jego kierunek. Kierowca oczekujący na drodze serwisowej obserwując koordynatora odebrał sygnał do rozpoczęcia wypychania jako znak zezwalający na przejazd, co spowodowało konieczność zatrzymania samolotu.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd ludzki polegający na niezastosowaniu się do obowiązującej procedury dotyczącej ruchu pojazdów i pieszych na płycie postojowej lotniska.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-12-29
  • Data wejścia w życie: 2016-12-29
  • Data obowiązywania: 2016-12-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA