REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 252

KOMUNIKAT NR 182
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 29 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 138/2012

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 lutego 2012 r. na samolocie Embraer E170-100, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inny”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 21.02.2012 r. na wznoszeniu, krótko przed zajęciem poziomu przelotowego, pojawiło się podświetlenie przycisków na dolnych panelach: L/H R/H REV. PANELS ADS IRS WATER DUMP GND PROX TERRAIN INHIBIT, GND PROX INHIBIT G/S, LG WARNING INHIBIT. Kapitan po konsultacji z centrum operacyjnym podjął decyzję o powrocie na lotnisko startu. Podobna usterka pojawiła się dzień wcześniej na tym samym samolocie. Po lądowaniu samolot został wycofany z eksploatacji celem usunięcia usterki. Obsługa techniczna wymieniła trzy dolne panele z przyciskami: WATER DUMP, GND PROX TERR INHIB/EMERG PRK BRK GND PROX G/S INHIB/LG WRN INHIB AND LH/RH REV, zgodnie z dokumentami AMM 31-61-02, AMM 31-17-01 AMM 31-17-02 oraz AMM 38-11-16. Samolot przywrócono do eksploatacji w dniu następnym 22.02.2012 r. W czasie wykonywania rejsu MXP-WAW usterka powtórzyła się. Po lądowaniu w Warszawie obsługa techniczna zamieniła wyżej wymienione panele na panele zdemontowane z innego samolotu. Usterki nie udało się wywołać podczas postoju samolotu na ziemi wobec powyższego samolot dopuszczono do eksploatacji. W dniu 23.02.2012 r. w rejsie ZRH-WAW usterka pojawiła się ponownie. Po tym rejsie samolot ponownie został skierowany do hangaru. Tym razem znaleziono uszkodzenie izolacji wiązki elektrycznej W102-00598-22. Naprawiono uszkodzenie izolacji. Samolot przywrócono do eksploatacji w dniu 24.02.2012 r. Usterka nie powtórzyła się.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną incydentu było uszkodzenie izolacji wiązki elektrycznej W102-00598-22.

Zastosowane środki profilaktyczne:

Działania podjęte przez Użytkownika:

1) opracować biuletyn informacyjny dla floty ERJ 170 dotyczy niniejszego zdarzenia;

2) przekazać raport z przeprowadzonego badania do organizacji obsługowej do wykorzystywania podczas okresowych szkoleń personelu technicznego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-12-29
  • Data wejścia w życie: 2016-12-29
  • Data obowiązywania: 2016-12-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA