REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 240

KOMUNIKAT NR 171
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1047/2012

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 sierpnia 2012 r. na samolocie ultralekkim Apollo Fox, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”

oraz

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadek lotniczego:

Podczas podejścia do lądowania na lądowisko GSS Żar, w fazie wyrównania, według oceny pilota, nastąpił silny podmuch tylno-boczny z prawej strony, w wyniku czego samolot przepadł najpierw na lewą goleń podwozia głównego, a następnie przechylił się na prawo i zaczepił końcówką prawego skrzydła o ziemię. Spowodowało to obrót w prawo, który doprowadził do wyłamania przedniej goleni i zniszczenia śmigła i uszkodzeń kadłuba. Pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń. Zgodnie z oświadczeniem pilota podejście było wykonywane z prędkością 110 km/h z klapami wypuszczonymi w pozycję „małe”. Było to trzecie lądowanie pilota na tym lądowisku.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Podejście do lądowania ze zbyt małą prędkością, w warunkach lądowania na lądowisku górskim. Okolicznością sprzyjającą był nagły tylno-boczny podmuch wiatru w fazie wyrównania.

Komentarz Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL”:

PKBWL przypomina, że podejście do lądowania na lądowiskach górskich powinno odbywać się z większą prędkością i na zwiększonych obrotach silnika, tak aby pilot miał możliwość w przypadku nagłego podmuchu tylnego wiatru nie dopuścić do przepadnięcia samolotu poprzez szybkie zwiększenie ciągu silnika.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-12-20
  • Data wejścia w życie: 2016-12-20
  • Data obowiązywania: 2016-12-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA