REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 198

KOMUNIKAT NR 140
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1735/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 lipca 2016 r. na samolocie ultralekkim Pipistrel Virus SW, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

W dniu 16.07.2016 r. pilot, mężczyzna lat 51, zaplanował wykonać trzy kręgi nadlotniskowe na samolocie ultralekkim Pipistrel Virus SW. Start odbył się z lotniska Warszawa-Babice (EPBC) o godz. 14:25 LMT. Dwa lądowania przebiegły bez zarzutu. Przy trzecim lądowaniu zaraz po przyziemieniu pilot zamknął hamulce aerodynamiczne, co spowodowało poderwanie samolotu. Następnie w związku z ponownym otwarciem hamulców nastąpiło przyziemienie samolotu na przednie koło (lekko skręcone). W efekcie nastąpiło oderwanie koła od goleni podwozia przedniego i zatrzymanie samolotu na drodze startowej lotniska EPBC. Zdarzenie zaistniało o godz. 15:00 LMT. Nalot ogólny pilota na samolotach wynosił ok. 190 godz., w tym na typie ok. 9 godz.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd w technice lądowania polegający na przyziemieniu samolotu ze zwiększoną prędkością i niewłaściwym operowaniu hamulcami aerodynamicznymi, co doprowadziło do poderwania samolotu i powtórnego przyziemienia na koło podwozia przedniego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-11-17
  • Data wejścia w życie: 2016-11-17
  • Data obowiązywania: 2016-11-17
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA