REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 196

KOMUNIKAT NR 138
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2650/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 października 2016 r. na samolocie Airbus 319, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E3 – Ptaki, zwierzęta, inne obce obiekty (FOD)”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Załoga samolotu, po lądowaniu na drodze startowej 25, złożyła raport BSR (Bird Strike Report) o kolizji z ptakiem, do której doszło podczas podejścia do lądowania na wysokości ok. 3800 stóp w rejonie punktu nawigacyjnego KK507. W raporcie stwierdzono, iż załoga usłyszała odgłos kolizji, lecz nic nie zaobserwowała. Podczas oględzin samolotu na nadajniku ciśnienia statycznego i skrzydle samolotu stwierdzono ślady zderzenia z ptakiem, jednak nie pozwoliły one na jego identyfikację gatunkową. Samolot odleciał z kilkugodzinnym opóźnieniem.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Obecność ptaka na torze lądującego samolotu.

Zastosowane środki profilaktyczne w celu zmniejszenia zagrożeń ze strony zwierząt na terenie lotniska:

Na lotnisku stosowane są procedury postępowania z zagrożeniami ze strony ptaków opisane w instrukcji operacyjnej lotniska (INOP) część E, rozdz. 17. W celu minimalizowania ryzyka kolizji z ptakami, stosuje się następujące działania prewencyjne:

1) oddziaływanie na siedlisko, poprzez zmniejszanie jego atrakcyjności żerowiskowej i lęgowej (eliminacja zadrzewienia, zbiorników wodnych, dzikich wysypisk, technologia utrzymania terenów trawiastych);

2) w odniesieniu do wybranych gatunków ptaków podejmuje się działania prowadzące do zmniejszenia ich liczebności poprzez różne stopnie wywieranej presji (odstraszanie), w tym:

– metoda sokolnicza,

– pies myśliwski,

– urządzenia akustyczne,

– odłów i odstrzał redukcyjny;

3) w odniesieniu do gatunków hodowlanych i synantropijnych podejmuje się działania mające na celu eliminowanie hodowli gołębi domowych oraz sugerowanie właścicielom zabudowań ograniczanie zachowań opiekuńczych (bociany, jaskółki).

Podstawową metodą ograniczania liczebności ptaków na terenie lotniska jest osłona biologiczna z zastosowaniem ptaków drapieżnych (metoda sokolnicza) i psa myśliwskiego, pełniona przez wyspecjalizowany podmiot, na podstawie umowy. W celu odstraszania zwierząt, w szczególności gryzoni, dopuszcza, się w ograniczonym zakresie stosowanie tzw. repelentów i rodentycydów.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

 

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-11-17
  • Data wejścia w życie: 2016-11-17
  • Data obowiązywania: 2016-11-17
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA