REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 166

KOMUNIKAT NR 110
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 4 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 772/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 kwietnia 2016 r. na paralotni Dudek NJEMO 2M, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Uczestnicy: uczeń-pilot paralotniowy, kobieta, szkolenie na poziomie II etapu.

Warunki atmosferyczne: godzina zdarzenia: 20:02 (dokładnie o zachodzie słońca w tym dniu), brak zachmurzenia, widzialność 10 km, wiatr około 0,5-1 m/s.

Do zdarzenia doszło podczas drugiego startu ucznia-pilota za holem tego dnia. Rozłożenie, wyniesienie i pierwsza faza startu przebiegła prawidłowo. W momencie, gdy uczeń-pilot była na wysokości około 1,5 m podniosła głowę do góry, patrząc na skrzydło. W tym czasie nastąpiło lekkie obniżenie wysokości lotu i uczeń zahaczyła nogą o ziemię. Pilot siedziała już w uprzęży. Uczeń-pilot nie zgłaszała konieczności przerwania startu i hol był kontynuowany. Po chwili nastąpiło dalsze wznoszenie paralotni do wysokości 40 m. Po wyczepieniu uczeń-pilot wykonała lot po prostej z lądowaniem pod wiatr. Uczeń-pilot poinformowała instruktora, że trochę boli ją noga. Następnego dnia udała się do lekarza, który stwierdził nadwyrężenie torebki stawowej kostki.

Nie można wykluczyć, że do urazu doszło lub uraz się pogłębił podczas przyziemienia.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd techniki startu polegający na utracie koncentracji w pierwszej fazie wznoszenia i zbyt wczesne zajęcie pozycji siedzącej w uprzęży.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-11-09
  • Data wejścia w życie: 2016-11-09
  • Data obowiązywania: 2016-11-09
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA