REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 140
KOMUNIKAT NR 84
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1576/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 lipca 2016 r. na paralotni Advance Omega 8, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "El- Meteorologiczne (MET)".
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Uczestnicy:
Pilot paralotniowy, mężczyzna lat 43, posiada świadectwo kwalifikacji PGP. Nalot łączny: 1000 godzin.
Warunki atmosferyczne:
Wiatr z kierunku 340 o prędkości 3-5 m/s. Wiatr o umiarkowanej sile z niewielkimi podmuchami. Siła wiatru pozwalała na loty żaglowe pod warunkiem trzymania się blisko zbocza. Powoli rozwijająca się termika
Przebieg zdarzenia:
Pilot wykonywał lot żaglowy w kierunku północnym nad drzewami, na wysokości około 15 m nad terenem. Pilot znajdował się blisko krawędzi zbocza. W pewnym momencie pilot wleciał w bardzo wąskie i silne noszenie trwające ok. 2 sekund. Następnie nastąpiło podwinięcie krawędzi natarcia na długości około % skrzydła z prawej strony. Skrzydło zanurkowało nabierając prędkości. Następnie doszło do podobnego podwinięcia z lewej strony, po czym skrzydło złożyło się i wpadło w niekontrolowane opadanie. Pilot spadł na stok zbocza na małą polanę wyciętą w lesie.
Przebieg zdarzenia był dynamiczny i doszło do niego na małej wysokości, co uniemożliwiło zaskoczonemu pilotowi wyprowadzenie skrzydła paralotni z niebezpiecznego stanu. W wyniku uderzenia pilot doznał poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Przyczyną zdarzenia była utrata kontroli nad skrzydłem paralotni spowodowana wystąpieniem jego deformacji wskutek niezamierzonego wlotu w obszar turbulentnego powietrza.
Okolicznością sprzyjającą było wykonywanie lotu na małej wysokości co uniemożliwiło pilotowi skuteczną reakcję na zaistniały w locie stan niebezpieczny.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |
- Data ogłoszenia: 2016-11-03
- Data wejścia w życie: 2016-11-03
- Data obowiązywania: 2016-11-03
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA