REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 129

KOMUNIKAT NR 73
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 28 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1106/2013

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 lipca 2013 r. na samolocie EKOLOT JK-OS Junior, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik środowiskowy”

w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Pilot, właściciel samolotu, zaplanował wykonanie kilku lotów treningowych z prywatnego lądowiska, będącego miejscem bazowania samolotu. Po dokonaniu przeglądu przedlotowego, zatankowania paliwa i oceny warunków atmosferycznych, pilot podjął decyzję o wykonaniu zaplanowanych lotów. Wiatr wiał z kierunku północno-zachodniego. Start odbywał się na kierunku północnym z bocznym wiatrem. Po wykonaniu trzech lotów w łącznym czasie ok. 20 minut pilot postanowił zakończyć loty z uwagi na pogarszające się warunki atmosferyczne (silny wiatr). Podczas podejścia do lądowania w czwartym locie na kierunku południowym, pilot odczuł silniejszy podmuch wiatru w wyniku czego samolot nie chciał się przyziemić. Pilot zorientował się, że pozostała długość pasa nie jest wystarczająca do bezpiecznego zatrzymania i podjął decyzję o odejściu na drugi krąg. Zwiększył moc do startowej ale samolot, z uwagi na turbulencje przy ziemi, nie chciał się wznosić. Chcąc uniknąć zderzenia z hangarem, pilot rozpoczął wykonywanie zakrętu w lewo jednakże, lecąc na wysokości 2–3 m nad południowym krańcem pasa, samolot zawadził prawym skrzydłem o hangar, a następnie wykonał obrót w powietrzu i spadł na ziemię w pobliżu hangaru. Pilot opuścił samolot o własnych siłach, a następnie udał się na policję i do szpitala w celu przeprowadzania obdukcji. Pas lądowiska ma wymiary 400 m (między ogranicznikami) i szerokość 40 m. Od strony południowej, lekko z prawej strony osi pasa, w odległości 27 m od progu znajduje się blaszany hangar.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Zbyt dalekie planowanie przyziemienia w stosunku do panujących warunków atmosferycznych oraz spóźnione podjęcie decyzji o odejściu na drugi krąg.

Okolicznościami sprzyjającymi były porywy wiatru, lądowanie z tylno-bocznym wiatrem i niewielkie doświadczenie lotnicze pilota.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-10-28
  • Data wejścia w życie: 2016-10-28
  • Data obowiązywania: 2016-10-28
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA