REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 107

KOMUNIKAT NR 52
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 24 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 986/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 maja 2016 r. na szybowcu Ka-6 CR, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Hl – Postępowanie umyślne”
„H2 – Brak kwalifikacji”
„H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”
„O3 – Standardy, kontrole i audyty”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 2 września 2016 r.

Szarbków k. Pińczowa. W dniu 19.05.2016 r. w godzinach rannych na lotnisko w Turbii przybył pilot szybowcowy i właściciel szybowca K-6. Po zmontowaniu szybowca i przeanalizowaniu prognozy pogody postanowił wykonać przelot 507 km z trzema punktami zwrotnymi. Po starcie i osiągnięciu podstawy chmur, przed godziną jedenastą odszedł na pierwszy odcinek trasy. Warunki meteorologiczne były dobre: podstawy chmur 1200 m, noszenia 4-5 m/s i wiał słaby wiatr. Po zaliczeniu pierwszego punktu zwrotnego pilot zaczął wykonywać lot do drugiego punktu zwrotnego. Około 20 km przed Pińczowem w powietrzu pojawiło się zamglenie i termika zaczęła słabnąć. Po zaliczeniu punktu zwrotnego w Pińczowie, pilot skierował szybowiec na południowy wschód jednak chmury zaczęły szybko zanikać. Na wysokości ponad 500 m pilot wybrał pole nadające się do przygodnego lądowania. Wykonując lot do tego pola zauważył las, który dawał nadzieje na znalezienie noszenia termicznego. Dolatując w rejon lasu na wysokości około 350 m próbował wykorzystać zanikające noszenia termiczne. Po drugiej stronie lasu zauważył pole nadające się do przygodnego lądowania. W pobliżu pola przebiegały dwie linie wysokiego napięcia. Szybowiec był za wysoko, aby lądować, więc pilot zaczął wytracać wysokość. Na odpowiedniej wysokości przeleciał nad drutami wysokiego napięcia i skierował szybowiec na prostą do lądowania. Na prostej do lądowania w płytkim prawym zakręcie zahaczył skrzydłem o linię telekomunikacyjną. Szybowiec wykonał w powietrzu ¼ obrotu w pionie i zderzył się z ziemią. W wyniku zderzenia pilot odniósł ciężkie obrażenia ciała, a szybowiec został rozbity.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

1) zmiana decyzji o lądowaniu w terenie przygodnym na wcześniej wybranym polu;

2) niedokładne rozpoznanie przeszkód występujących na wybranym do przygodnego lądowania polu;

3) zahaczenie skrzydłem o linię telekomunikacyjną i upadek szybowca na ziemię.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

 

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-10-24
  • Data wejścia w życie: 2016-10-24
  • Data obowiązywania: 2016-10-24
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA