REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 99

KOMUNIKAT NR 45
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 21 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1728/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 lipca 2016 r. na Paralotni NEMO 2 XL (Dudek Paragliders), klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Błędy kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Uczeń-pilot wykonywał start za holem do 5. lotu, 2. tego dnia. Start odbywał się przy wietrze o prędkości 1-2 m/s. Podczas wznoszenia, gdy pilot był na wysokości około 3 m, zaciągnął linki sterownicze. Pomimo komend instruktora podawanych przez radio uczeń nie reagował prawidłowo, zaciągając i odpuszczając linki sterownicze naprzemiennie. Wobec nerwowego zachowania ucznia instruktor podał komendę przerwania dalszego holowania. Uczeń znajdował się wówczas na wysokości 10-15 m. Po przerwaniu holu skrzydło zaczęło nurkować i przyspieszać. Instruktor podawał przez radio komendy „ląduj”. Pilot nadal nie reagował prawidłowo. W wyniku tego skrzydło nie zostało wyhamowane przed przyziemieniem, a tor lotu nie został wyrównany. Doprowadziło to do lądowania ze zwiększoną prędkością postępową i opadania, co skutkowało twardym przyziemieniem i doznaniem przez ucznia urazu stawu skokowego nogi prawej. Poszkodowanego zabrała karetka pogotowia w celu udzielenia dalszej pomocy medycznej.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd techniki startu za holem polegający na niewłaściwym sterowaniu paralotnią w fazie wznoszenia oraz brak reakcji na komendy podawane przez instruktora.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Organizator lotów omówił przebieg zdarzenia z uczestnikami lotów.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-10-21
  • Data wejścia w życie: 2016-10-21
  • Data obowiązywania: 2016-10-21
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA