REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 97

KOMUNIKAT NR 43
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 21 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1236/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 czerwca 2016 r. na samolocie XtremeAir XA-42, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas startu z DS28 do lotu treningowego o godz. 19:31 LMT, w fazie wznoszenia, nastąpiło samoczynne dynamiczne otwarcie osłony kabiny, co spowodowało jej wyłamanie z zawiasów i odpadnięcie od samolotu. Pilot kontynuował wznoszenie, samolot pozostawał sterowny i prawidłowo reagował na sterowanie mocą. Pilot zdecydował się na lądowanie po wykonaniu małego, „południowego” kręgu nad lotniskiem. Lądowanie nastąpiło o godz. 19:34 LMT. Służba AFIS została powiadomiona o zdarzeniu dopiero po skołowaniu z drogi startowej, ponieważ w locie nie było to możliwe ze względu na to, że pęd powietrza zerwał pilotowi z głowy słuchawki, uniemożliwiając prowadzenie korespondencji radiowej. Samolot został lekko uszkodzony (ślady uderzenia na górnym pokryciu prawego skrzydła i prawej lotce). Służby lotniskowe odnalazły szczątki rozbitej osłony kabiny. Warunki pogodowe nie miały wpływu na zaistnienie i przebieg zdarzenia

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Odblokowanie, z nieustalonego powodu, zamka osłony kabiny podczas lotu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-10-21
  • Data wejścia w życie: 2016-10-21
  • Data obowiązywania: 2016-10-21
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA