REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 83

KOMUNIKAT NR 30
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 6 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2225/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem Nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 sierpnia 2016 r. na samolocie G-3 Mirage klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O1 – Zarządzanie bezpieczeństwem”
„O3 – Standardy, kontrole, audyty”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 9 września 2016 r. Samolot ultralekki typu G-3 Mirage, wystartował z lotniska Bielsko-Biała Aleksandrowice (EPBA) o godzinie 15:40 czasu lokalnego, celem wykonania lotu rekreacyjnego i przelotu na lotnisko Żar (EPZR). Zarówno start z lotniska EPBA jak i lądowanie na lotnisku Żar odbyły się prawidłowo. Po zakończonym dobiegu na lotnisku Żar (godz. 16:00 czasu lokalnego), pilot rozpoczął kołowanie na miejsce postojowe (pod stok), zatrzymując się na chwilę na nieużytkowej części pola wzlotów, w celu przepuszczenia samolotu holującego JAK-12. Po ponownym ruszeniu i bardzo powolnym kołowaniu (nadal pod stok i po nierównościach), samolot zatrzymał się, przechylił i delikatnie podparł końcówką prawego skrzydła. Po zatrzymaniu silnika (nie nastąpił kontakt śmigła z ziemią) i dokonaniu oględzin, stwierdzono złamanie prawej kompozytowej goleni podwozia głównego. Pilot dowódca z nalotem 592 godz. 45 min, posiadający ważne świadectwo kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego i ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie k.II. W sezonie 2016 wykonał 28 startów w czasie 14 godz. 02'. Samolot ultralekki G-3 Mirage nr fab. ZU-01, nalot od początku eksploatacji 549 godz. 12 min, z ważnym do dn. 19.08.2017 r. pozwoleniem na wykonywanie lotów. Ubezpieczenie OC ważne do 18.08.2017 r. Warunki atmosferyczne na lotnisku w chwili wystąpienia zdarzenia: wiatr VRB. CAVOK, bez wpływu na zdarzenie.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

W ocenie zgłaszającego przyczyną wystąpienia zdarzenia było kołowanie po nieużytkowej części pola wzlotów. Pilot nie był w stanie dojrzeć przeszkody w postaci ziemnego wykrotu. Dodatkową przyczyną uszkodzenia goleni był zwiększony moment gnący, na który złożyły się nachylenie stoku oraz wykrot.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-10-06
  • Data wejścia w życie: 2016-10-06
  • Data obowiązywania: 2016-10-06
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA