REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 22

KOMUNIKAT NR 4
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 kwietnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 659/2011

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. U. z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który miał miejsce w dniu 17 czerwca 2011 r. na samolocie ultralekkim P-96 Golf na lądowisku Kawęczyn, klasyfikacja do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E3 – Ptaki, zwierzęta, inne obce obiekty (FOD)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 2 stycznia 2015 r.

W dniu 17 czerwca 2011 r. o godzinie 19:30 pilot samolotu wykonywał start. Podczas rozbiegu pilot zauważył sarnę wybiegającą na pas startowy z prawej strony. W celu uniknięcia zderzenia pilot zmienił kierunek o 30° w lewo. Po zmianie kierunku pilot podniósł przód samolotu, lecz nie zdołał oderwać się od ziemi. Samolot lewym głównym podwoziem najechał na wystającą granicę pomiędzy pasem startowym a sąsiednim polem, które było porośnięte zbożem. Nastąpiło wyrwanie goleni głównego podwozia po lewej stronie, obrót samolotu w lewo następnie urwanie goleni po prawej stronie oraz zgięcie przedniej stójki. PKBWL przypomina, że wykonywanie startów i lądowań na nieogrodzonych i niestrzeżonych lądowiskach wymaga wzmożonej uwagi ze względu na niczym nieograniczoną możliwość pojawienia się na nich zwierząt lub wtargnięcia na drogę startową pojazdów i ludzi.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Wykonanie przez pilota manewru w celu uniknięcia zderzenia z sarną, co spowodowało wypadnięcie samolotu poza drogę startową.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-04-04
  • Data wejścia w życie: 2016-04-04
  • Data obowiązywania: 2016-04-04
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA