REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 58
WYTYCZNE NR 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 października 2015 r.
w sprawie prowadzenia szkolenia praktycznego na bezzałogowych statkach powietrznych przez podmioty szkolące wpisane do rejestru podmiotów szkolących
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 15 i 16 oraz art. 23 ust. 2 w związku z art. 95a ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.1)), § 3 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 sierpnia 2013 r. w sprawie działalności szkoleniowej personelu lotniczego podlegającej wpisowi do rejestru podmiotów szkolących (Dz. U. poz. 1068) oraz § 32 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. poz. 664) ogłasza się, co następuje:
§ 1.
1) było prowadzone w taki sposób, aby na każdym jego etapie kandydat ubiegający się o uprawnienia operatora wykonywał czynności lotnicze pod nadzorem wyznaczonego instruktora;
2) było prowadzone jedynie w taki sposób, aby wyznaczony instruktor nadzorował nie więcej niż jednego kandydata ubiegającego się o uprawnienia operatora wykonującego czynności lotnicze w czasie tego szkolenia;
3) odbywało się jedynie, jeżeli kandydat ubiegający się o uprawnienia operatora posiada odpowiednie oraz ważne orzeczenie o braku przeciwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
4) zostało rozpoczęte od nauki podstawowych manewrów na programie komputerowym, symulującym wykonywanie lotów odpowiednią kategorią bezzałogowego statku powietrznego.
2. Zaleca się, aby w czasie wykonywania czynności lotniczych podczas szkolenia praktycznego w celu uzyskania uprawnień operatora wyznaczony instruktor oraz kandydat ubiegający się o uprawnienia operatora nosili na odzieży wierzchniej kamizelkę ostrzegawczą o intensywnej widzialności w kolorze żółtym, czerwonym albo pomarańczowym.
3. Zaleca się, aby miejsce, w którym odbywa się szkolenie praktyczne w celu uzyskania uprawnień operatora:
1) było wyznaczonym terenem nie mniejszym niż kwadrat o wymiarach 30m x 30m – w przypadku szkolenia praktycznego na bezzałogowych statkach powietrznych kategorii wielowirnikowiec albo kategorii śmigłowiec;
2) było wyznaczonym terenem nie mniejszym niż prostokąt o wymiarach 30m x 100 m – w przypadku szkolenia praktycznego na bezzałogowych statkach powietrznych kategorii samolot;
3) zostało oznaczone w widoczny sposób;
4) było wyposażone w dostępną apteczkę pierwszej pomocy, a kandydaci ubiegający się o uprawnienia operatora powinni zostać poinstruowani o miejscu jej przechowywania i sposobie jej użycia przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego.
4. Zaleca się, aby najbliższe obiekty (drogi publiczne, budynki, drzewa, słupy, linie energetyczne oraz inne mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo wykonywanych lotów, lub dla których wykonywane loty mogą stanowić zagrożenie) nie znajdowały się w odległości mniejszej niż 10 m od granicy miejsca, w którym odbywa się szkolenie praktyczne w celu uzyskania uprawnień operatora.
5. Zaleca się, aby w czasie wykonywania lotów w miejscu, w którym odbywa się szkolenie praktyczne w celu uzyskania uprawnień operatora przebywali jedynie kandydat ubiegający się o uprawnienia operatora, wyznaczony instruktor oraz, za zgodą tego instruktora, inne osoby.
§ 2.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Ołowski |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 768 oraz z 2015 r. poz. 978, 1221 i 1586.
- Data ogłoszenia: 2015-10-28
- Data wejścia w życie: 2015-10-28
- Data obowiązywania: 2015-10-28
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA