REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2014 poz. 81

WYTYCZNE Nr 17
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 26 listopada 2014 r.

w sprawie określenia parametrów technicznych dla lądowisk

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) ogłasza się, co następuje:

§ 1.

W celu bezpiecznego eksploatowania lądowisk, w szczególności ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego, zaleca się stosowanie parametrów technicznych dla lądowisk, określonych w niniejszych wytycznych.

§ 2.

1. Lądowisko powinno być utrzymywane w sposób zapewniający jego bezpieczne użytkowanie.

2. Zaleca się, aby we wniosku o wpis lądowiska do ewidencji lądowisk w części dotyczącej ogólnej informacji o statkach powietrznych najczęściej wykonujących starty i lądowania z lądowiska, zgłaszający lądowisko określił maksymalną masę startową (MTOM) statków powietrznych, które będą wykonywały operacje lotnicze na zgłaszanym lądowisku.

3. Zgłaszający lądowisko powinien udostępniać informacje o maksymalnej masie startowej (MTOM) statków powietrznych, które zostały przez niego dopuszczone do wykonywania operacji lotniczych na lądowisku.

§ 3.

Lądowisko powinno być usytuowane na odpowiednio przygotowanym sztucznym lub naturalnym, zagęszczonym podłożu, odwodnionym stosownie do lokalnych warunków hydrogeologicznych i ukształtowanym powierzchniowo w przedziale dopuszczalnych nachyleń.

§ 4.

Usytuowanie lądowiska powinno być takie, aby:

1) dłuższy bok drogi startowej/pola wzlotów był zgodny z kierunkiem przeważających wiatrów;

2) droga startowa/pole wzlotów zapewniała wykonywanie startów i lądowań z obydwu przeciwnych kierunków;

3) starty i lądowania statków powietrznych powodowały jak najmniejszą uciążliwość dla środowiska;

4) w jego otoczeniu nie występowały przeszkody lotnicze.

§ 5.

1. Długość drogi startowej/pola wzlotów na lądowisku powinna być taka, aby statek powietrzny (lub zespół statków powietrznych w przypadku lotów holowanych) przy bezwietrznej pogodzie, po oderwaniu się na końcu pasa drogi startowej mógł przejść na wysokości co najmniej 15 m ponad szczytami istniejących obiektów stałych i tymczasowych, aż do osiągnięcia wysokości 100 m ponad wzniesieniem lądowiska.

2. Droga startowa na lądowisku dla samolotów i szybowców powinna mieć rozporządzalną długość rozbiegu co najmniej o 50% większą od długości wymaganej dla statku powietrznego korzystającego z danego lądowiska, odpowiednio skorygowaną ze względu na rodzaj i spadek nawierzchni.

§ 6.

1. W przypadku lądowiska przeznaczonego wyłącznie dla samolotów szerokość drogi startowej nie powinna być mniejsza niż 30 m.

2. W przypadku lądowiska dla szybowców szerokość drogi startowej nie powinna być mniejsza niż 50 m.

3. W przypadku lądowiska przeznaczonego wyłącznie dla urządzeń latających szerokość drogi startowej może być mniejsza niż 30 m, jednak nie mniejsza niż podwójna rozpiętość ich skrzydeł.

§ 7.

W przypadku lądowiska dla śmigłowców długość i szerokość pola wzlotów wraz z jego strefą zabezpieczenia nie powinna być mniejsza niż dwukrotna długość największego wymiaru śmigłowca używanego na danym lądowisku.

§ 8.

Tereny znajdujące się poza czołowymi granicami drogi startowej, na lądowisku dla samolotów i szybowców, powinny mieć powierzchnię uporządkowaną i wyrównaną, na jej szerokości i długości nie mniejszej niż 50 m.

§ 9.

Nachylenie powierzchni drogi startowej na lądowisku dla samolotów i szybowców nie powinno przekraczać:

1) w kierunku podłużnym – 3,0%;

2) w kierunku poprzecznym – 2,0%.

§ 10.

1. Schemat powierzchni ograniczających wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowiska dla samolotów i szybowców z obydwu kierunków drogi startowej/pola wzlotów określa załącznik nr 1 do wytycznych.

2. Schemat powierzchni ograniczających wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowiska naziemnego dla śmigłowców z kierunków podejścia i wznoszenia określa załącznik nr 2 do wytycznych.

3. Schemat powierzchni ograniczających wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowiska wyniesionego dla śmigłowców z kierunków podejścia i wznoszenia (operacje lotnicze w dzień) określa załącznik nr 3 do wytycznych.

4. Schemat powierzchni ograniczających wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowiska wyniesionego dla śmigłowców z kierunków podejścia i wznoszenia (operacje lotnicze w nocy) określa załącznik nr 4 do wytycznych.

§ 11.

Na lądowisku dla samolotów, używanym w nocy, droga startowa powinna być oznakowana światłami według schematu układu świateł drogi startowej lądowiska określonego w załączniku nr 5 do wytycznych, oraz tak, aby wskazywały:

1) w przypadku startu – miejsce rozpoczęcia i kierunek startu oraz granice rozporządzalnej drogi startowej;

2) w przypadku lądowania – kierunek lądowania i miejsce przyziemienia oraz granice rozporządzalnej drogi startowej.

§ 12.

Lądowisko dla śmigłowców używane w nocy powinno być oznakowane światłami w sposób umożliwiający jego identyfikację, bezpieczny start i lądowanie. Schemat oznakowania oraz rozmieszczenia pomocy świetlnych na lądowisku naziemnym dla śmigłowców określa załącznik nr 6 do wytycznych, a schemat oznakowania oraz rozmieszczenia pomocy świetlnych na lądowisku wyniesionym dla śmigłowców określa załącznik nr 7 do wytycznych.

§ 13.

1. Lądowisko powinno być wyposażone we wskaźnik kierunku wiatru widoczny dla pilotów wykonujących operacje lotnicze na tym lądowisku.

2. W przypadku wykonywania na lądowisku nocnych operacji lotniczych wskaźnik kierunku wiatru powinien być oświetlony.

§ 14.

Lądowisko powinno posiadać przynajmniej jedną drogę dojazdową łączącą je z siecią dróg publicznych, gwarantującą przez okres użytkowania lądowiska przejezdność dla pojazdów ze sprzętem przeciwpożarowym i pojazdów ratownictwa medycznego, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej.

§ 15.

Wytyczne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Ołowski

 

Załącznik 1. [SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA DLA SAMOLOTÓW I SZYBOWCÓW Z OBYDWU KIERUNKÓW DROGI STARTOWEJ/POLA WZLOTÓW]

Załączniki do wytycznych Nr 17 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 26 listopada 2014 r.

Załącznik nr 1

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA DLA SAMOLOTÓW I SZYBOWCÓW Z OBYDWU KIERUNKÓW DROGI STARTOWEJ/POLA WZLOTÓW

infoRgrafika

Załącznik 2. [SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA NAZIEMNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA]

Załącznik nr 2

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA NAZIEMNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA

infoRgrafika

Załącznik 3. [SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA WYNIESIONEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA – OPERACJE LOTNICZE W DZIEŃ]

Załącznik nr 3

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA WYNIESIONEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA – OPERACJE LOTNICZE W DZIEŃ

infoRgrafika

Załącznik 4. [SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA WYNIESIONEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA – OPERACJE LOTNICZE W NOCY]

Załącznik nr 4

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA WYNIESIONEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA – OPERACJE LOTNICZE W NOCY

infoRgrafika

Załącznik 5. [SCHEMAT UKŁADU ŚWIATEŁ DROGI STARTOWEJ LĄDOWISKA]

Załącznik nr 5

SCHEMAT UKŁADU ŚWIATEŁ DROGI STARTOWEJ LĄDOWISKA

infoRgrafika

Załącznik 6. [SCHEMAT OZNAKOWANIA ORAZ ROZMIESZCZENIA POMOCY ŚWIETLNYCH NA LĄDOWISKU NAZIEMNYM DLA ŚMIGŁOWCÓW]

Załącznik nr 6

SCHEMAT OZNAKOWANIA ORAZ ROZMIESZCZENIA POMOCY ŚWIETLNYCH NA LĄDOWISKU NAZIEMNYM DLA ŚMIGŁOWCÓW

infoRgrafika

Załącznik 7. [SCHEMAT OZNAKOWANIA ORAZ ROZMIESZCZENIA POMOCY ŚWIETLNYCH NA LĄDOWISKU WYNIESIONYM DLA ŚMIGŁOWCÓW]

Załącznik nr 7

SCHEMAT OZNAKOWANIA ORAZ ROZMIESZCZENIA POMOCY ŚWIETLNYCH NA LĄDOWISKU WYNIESIONYM DLA ŚMIGŁOWCÓW

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2014-11-26
  • Data wejścia w życie: 2014-11-26
  • Data obowiązywania: 2014-11-26
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA