REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2013 poz. 15
KOMUNIKAT NR 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 30 stycznia 2013 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 251/05
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 październik 2005 r., na samolocie PZL-104 Wilga 35, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacje – H2” .
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-pilot wykonywał na samolocie PZL-104 Wilga 35 pierwsze, samodzielne loty szkolne w ramach zadania B VII/2. Instruktor obserwował loty z ziemi. Podczas lądowania, w trakcie dobiegu, nastąpiło pogłębiające się zejście w lewo aż do ok. 90° względem nakazanego kierunku dobiegu, zakończone przechyłem samolotu w prawo, podparciem się na końcówce prawego skrzydła i prawej końcówce usterzenia poziomego oraz uszkodzeniem prawego podwozia głównego, wskutek wygięcia i złamania wahacza oraz zerwania górnego ucha amortyzatora. W wyniku utraty kierunku samolot został poważnie uszkodzony. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń i opuścił samolot o własnych siłach.
Pilot-uczeń, lat 20, był w trakcie szkolenia do licencji pilota turystycznego PPL(A). Wylatał na samolotach łącznie 44 godz. 42 min. Typy samolotów, na których wykonywał loty: Zlin Z-142 – nalot 43 godz. 02 min, PZL-104 Wilga – nalot 1 godz. 40 min. (wliczając lot zakończony wypadkiem).
Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na zaistnienie zdarzenia.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku była utrata kierunku dobiegu z nieustalonego powodu i spóźniona reakcja ucznia-pilota.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były:
– brak doświadczenia pilota na samolocie PZL-104,
– cechy ergonomiczne sterownic nożnych samolotu PZL-104, powodujące kątowe ustawienie stóp takie, że możliwe jest niezamierzone wciśnięcie hamulca koła lewego przy wychylaniu steru kierunku w prawo (i odwrotnie) szczególnie przez pilota o tym nie poinformowanego lub mało doświadczonego.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa: PKBWL nie zaproponowała zaleceń.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Ołowski |
- Data ogłoszenia: 2013-01-30
- Data wejścia w życie: 2013-01-30
- Data obowiązywania: 2013-01-30
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA