REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 81
KOMUNIKAT NR 54
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 września 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 740/12
Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 lipca 2012 r., na szybowcu SZD–9bis 1E Bocian, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne – H4” .
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
Na lotnisku aeroklubu odbywały się loty szkolne szybowcowe wg Zadania AI – Szkolenie za wyciągarką ćw. 1 – Zapoznanie z wrażeniami z lotu. Loty z uczniami wykonywał instruktor-pilot szybowcowy 1 kl. Do godziny 8.30 wykonano bez zakłóceń 6 lotów. Podczas wznoszenia w kolejnym locie, na wysokości ok. 230 m AGL instruktor-pilot, chcąc uniknąć wlotu w odizolowaną ławicę chmur ok. 3/8 Sc, oddał gwałtownie drążek od siebie z jednoczesnym wyczepieniem liny wyciągarkowej. Manewr ten spowodował wpadnięcie prawym skrzydłem szybowca w opadającą na pilociku linę wyciągarkową, która zaczepiła o wewnętrzną prawą lotkę w pobliżu zawiasu mocującego ze skrzydłem. Wyciągarkowy odciął linę, która pozostała przy szybowcu. Pilot zachowując sterowność nad szybowcem, po wytrąceniu w prawym zakręcie wysokości, wylądował bezpiecznie na pasie trawiastym. Nikt nie doznał obrażeń ciała. Lekkiemu uszkodzeniu w postaci przetarcia na długości ok. 6 cm uległ keson prawej wewnętrznej lotki szybowca. Po zdarzeniu przeprowadzono odprawę omawiając zaistniałą sytuację.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną zdarzenia było wykonanie niewłaściwego manewru w celu wyczepienia liny wyciągarkowej.
Okolicznością sprzyjającą zdarzeniu było wykonywanie lotów przy niskiej podstawie chmur.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie w uchwale zamieściła następujący komentarz:
„Trudno jest nie zwrócić uwagi, że przy prawidłowej organizacji lotów, zostałyby one przerwane w momencie obniżenia podstawy chmur do wysokości utrudniającej (uniemożliwiającej) wykonanie prawidłowego startu za wyciągarką. Jednak nawet w takim przypadku, prawidłowym działaniem ze strony instruktora powinno być przekazanie przez radio komendy do wyciągarkowego „PRZERWIJ CIĄG” i po ustaniu ciągu wyczepienie liny. Przerwanie ciągu przez wyciągarkowego mogłoby nastąpić również po utracie możliwości obserwacji szybowca, np. po wleceniu w chmurę. Działanie instruktora polegające na gwałtownym oddaniu drążka w celu uniknięcia wlecenia w chmurę stratus było nieracjonalne, gdyż szybowiec nie może zderzyć się z chmurą.
Komisja przypomina, że do podobnego zdarzenia doszło 1 sierpnia 2009 r. podczas lotów szkolnych na lotnisku Lublin Radawiec w wyniku czego dwie osoby odniosły bardzo poważne obrażenia, a szybowiec został doszczętnie zniszczony.”
5. Zalecenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Dyrektor aeroklubu regionalnego
5.1. Dokonać lotu sprawdzającego z instruktorem-pilotem uczestniczącym w zdarzeniu, uwzględniając w szczególności postępowanie w sytuacjach awaryjnych.
5.2. Dokonać przeglądu procedur w zakresie stałego monitorowania sytuacji pod kątem zagrożeń bezpieczeństwa, organizowania procesu szkolenia praktycznego, wykonywania lotów szkoleniowych; podejmowania decyzji o wykonywaniu lotów na podstawie analizy warunków meteorologicznych i terenowych, przewidywanej sytuacji ruchu lotniczego oraz możliwości osób szkolących i szkolonych, a także bieżącego reagowania na przypadki niewłaściwego postępowania w zakresie szkolenia lotniczego.
5.3. Przygotować program naprawczy po zdarzeniu lotniczym i przedstawić go Prezesowi ULC. Podjąć stosowne działania naprawcze i udowodnić, że ośrodek szkolenia lotniczego we właściwy sposób zarządza bezpieczeństwem, w zakresie działalności, o jaką się ubiegał tzn., że dalszy proces szkolenia będzie zgodny z posiadanym certyfikatem, że nałożona odpowiedzialność na kierownictwo w zakresie wymagań certyfikatu ośrodka szkolenia lotniczego będzie spełniana przez cały okres obowiązywania certyfikatu.
Ośrodki szkolenia szybowcowego
5.4. Dokonywać na bieżąco wszechstronnej oceny przydatności lotniczej instruktorów w trakcie całego procesu szkolenia.
5.5. Zaleca się zapoznanie z komunikatem Nr 49 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 sierpnia 2012 r. w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 797/12 (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 75) oraz z komunikatem Nr 58 z dnia 31 sierpnia 2011 r. w sprawie zdarzenia lotniczego 603/09 (Dz. Urz. ULC z 2011 r. poz. 84).
Wicprezes ds. Transportu Lotniczego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |
- Data ogłoszenia: 2012-09-10
- Data wejścia w życie: 2012-09-10
- Data obowiązywania: 2012-09-10
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA