REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 79
KOMUNIKAT NR 53
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 29 sierpnia 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1220/11
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się 18 września 2011 r., na szybowcu SZD-51-1 Junior, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4” .
2. Opis okoliczności wypadku:
Na szybowisku w Bezmiechowej wykonywane były grawitacyjne loty szkolne i treningowe. O godzinie 12:00 nastąpił start grawitacyjny szybowca SZD-51-1 „Junior” do lotu treningowego. Podczas fazy wyrównania nastąpiło przepadnięcie szybowca z wysokości około 1 m i przyziemienie szybowca na 2 punkty. Po skończonym dobiegu pilot opuścił szybowiec, nie odnosząc żadnych obrażeń. W wyniku zdarzenia nastąpiło uszkodzenie kadłuba (belki ogonowej) za spływem skrzydła, w postaci pęknięć. Lądowanie odbyło się z tylnym wiatrem.
Pilot szybowcowy, lat 29, posiadał ważną licencję pilota szybowcowego. Nalot na szybowcach około 600 godz., w tym około 80 godz. na typie, na którym zaistniało zdarzenie.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było zbyt wysokie wyrównanie w trakcie lądowania na lądowisku górskim.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa: PKBWL nie wydała zaleceń.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie zaproponował zaleceń, jednocześnie zaakceptował zastosowane przez Aeroklub regionalny działania profilaktyczne, które polegały na: przeprowadzeniu przez szefa szkolenia aeroklubu z pilotem uczestniczącym w zdarzeniu, rozmowy dotyczącej techniki wykonywania lotów w terenie górskim. Omówione zostały zagadnienia dotyczące lądowania „pod stok”, zagrożenia wynikające z występowania takich zjawisk jak zawietrzna oraz techniki wykonywania lądowania z wiatrem. Podczas okresowej kontroli techniki pilotażu, szef szkolenia wykonał z pilotem trzy loty, w których m.in. wykonane zostało lądowanie w pozorowanym terenie przygodnym oraz lądowanie z wiatrem.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |
Tomasz Kądziołka |
- Data ogłoszenia: 2012-09-04
- Data wejścia w życie: 2012-08-30
- Data obowiązywania: 2012-08-30
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA