REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 61

KOMUNIKAT NR 40
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 28 czerwca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1062/11

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 sierpnia 2011 r., na spadochronie Mars 196, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne
H4” .

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek podczas manewru lądowania przy prawie bezwietrznej pogodzie (około 0,5 – 1 m/s) źle ocenił wysokość i odległość na jakiej się znajdował. Wykonał zbyt późno ostatni zakręt do lądowania pod wiatr, co doprowadziło do zniżania poza strefą przeznaczoną do lądowania. W trakcie wykonywania ostatniego zakrętu pod wiatr skoczek ocenił, że uda się przelecieć nad przyczepą do transportu spadochronów. Kiedy wleciał nad przyczepę na wysokości około 3 metrów stwierdził, że o nią zahaczy i uniósł nogi do góry uderzając pośladkami w dach przyczepy. Kontynuując lot, wylądował kilkanaście metrów dalej. W wyniku uderzenia skoczek doznała urazu. Po przewiezieniu karetką do szpitala stwierdzono złamanie 4 kręgu lędźwiowego.

Skoczek, lat 29, posiadał ważne świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego. Do wypadku wykonał 77 skoków, w tym na spadochronie Marsie 196 osiem skok. W tym dniu był to pierwszy skok.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek. Według tych ustaleń przyczyną wypadku była zła ocena wysokości i odległości od miejsca lądowania.

Nieuwzględnienie małej siły wiatru mogło doprowadzić do dłuższego dolotu do ostatniego zakrętu, i do większej utraty wysokości, co spowodowało wykonanie zakrętu do lądowania na zbyt małej wysokości.

Przyczyną mogła być również chęć lądowania w wyznaczonym miejscu, przy nieuwzględnieniu większej niż wcześniej przewidywanej utraty wysokości przy dolocie ze słabym wiatrem.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowany przez organizatora skoków środek profilaktyczny polegający na omówieniu ze skoczkami zaistniałego wypadku.

 

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2012-06-28
  • Data wejścia w życie: 2012-06-28
  • Data obowiązywania: 2012-06-28
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA