REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 5 poz. 11
KOMUNIKAT NR 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 stycznia 2011 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1170/10
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się 17 października 2010 r., na samolocie ultralekkim Skyranger zarejestrowanym w Republice Czeskiej, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślnie -H1”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Właściciel samolotu ultralekkiego, postanowił po dłuższym (3-4 tygodnie) okresie postoju na otwartej przestrzeni „przepalić” silnik. W zbiorniku paliwa o pojemności około 60 litrów znajdowało się ok. 20 litrów paliwa. Chcąc wykonać lot, właściciel dolał jeszcze około 20 litrów paliwa. Po przeprowadzeniu próby silnika, która wg właściciela przebiegła normalnie postanowił wykonać lot. Po starcie na wysokości około 20 m silnik na chwilę zmniejszył obroty. Właściciel kontynuował start, jednak po chwili obroty silnika zaczęły zmniejszać się na tyle, że samolot zaczął opadać. Pilot samolotu, znający teren wokół swojej posesji, postanowił wylądować na polu za lasem. Jednak nie było to możliwe i wykonał udane lądowanie w lesie, w którym rosły drzewa mające pnie o małej średnicy. Właściciel nie doznał żadnych obrażeń, a samolot został lekko uszkodzony.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, biorąc pod uwagę dotychczasowe ustalenia (nieposiadanie przez osobę pilotującą jakichkolwiek uprawnień lotniczych oraz brak ważnego pozwolenia na wykonywanie lotów), postanowiła odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 punkt 1 i 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 z późn. zm.), który stanowi:
„W przypadku stwierdzenia, że: [...]
1) statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną, [...];
3) statek powietrzny został zbudowany lub był użytkowany niezgodnie z obowiązującymi przepisami [...]”
Jednocześnie PKBWL uznaje, iż przyczyną spadku mocy silnika była obecność znaczącej ilości wody w paliwie, co w konsekwencji doprowadziło do przymusowego lądowania w lesie.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
5. Działania profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Właścicielom statków powietrznych, przypomina się o obowiązku:
– zgłoszenia Prezesowi Urzędu stałego pobytu obcego statku powietrznego w Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli okres ten jest dłuższy niż 3 miesiące,
– zgłoszenia Prezesowi Urzędu stałego pobytu polskiego statku powietrznego za granicą, jeżeli stały pobyt polskiego statku powietrznego jest dłuższy niż 6 miesięcy.
Obowiązki te wynikają z § 9 i 10 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania lotów międzynarodowych przez obce cywilne statki powietrzne oraz stałego pobytu polskich cywilnych statków powietrznych za granicą i obcych cywilnych statków powietrznych w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 94, poz. 916).
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2011-03-10
- Data wejścia w życie: 2011-03-10
- Data obowiązywania: 2011-03-10
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA