REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2010 nr 19 poz. 94

OBWIESZCZENIE NR 21
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 26 października 2010 r.

w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR – FSTD A

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1) oraz § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR oraz europejskich wymagań w zakresie ułatwień w lotnictwie cywilnym (Dz. U. Nr 224, poz. 2282 oraz z 2010 r. Nr 93, poz. 598) ogłasza się europejskie wymagania bezpieczeństwa lotniczego JAR – FSTD A Samolotowe szkoleniowe urządzenia symulacji lotu”, stanowiące załącznik do obwieszczenia.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.

Załącznik 2. [Wspólne Wymagania Lotnicze JAR-FSTD A Samolotowe Szkoleniowe Urządzenia Symulacji Lotu]

Załącznik do Obwieszczenia nr 21
Prezesa Urz
ędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 26 pa
ździernika 2010 r.

Wspólne Wymagania Lotnicze JAR–FSTD A

Samolotowe Szkoleniowe Urządzenia Symulacji Lotu

Wydanie pierwsze
1 maja 2008

Wszystkie prawa zastrzeżone

Drukowane i kolportowane przez Global Engineering Documents, 15 Inverness Way East, Englewood, Colorado 80112, USA w imieniu Członków Komitetu Zrzeszenia Władz Lotniczych.

Członkowie Komitetu Zrzeszenia Władz Lotniczych są przedstawicielami Władz Lotnictwa Cywilnego państw, które podpisały „Porozumienie dotyczące Opracowania i Przyjęcia Wspólnych Wymagań Lotniczych”. Lista tych państw znajduje się w European Civil Aviation Conference, 3 bis Villa Emile Bergerat, 92522 NEUILLY SUR SEINE Cedex, France.*

Wnioski o dalsze egzemplarze Wspólnych Wymagań Lotniczych (JAR) należy kierować do Information Handling Services (IHS), których adresy na całym świecie znajdują się na stronie internetowej JAA (www.iaa.nl) i stronie internetowej IHS (www.global.ihs.com).

Wersji elektroniczne dokumentów JAA można znaleźć na stronie internetowej Information Handling Services (IHS), gdzie można również znaleźć informację o trybie składania zamówień.

Zapytania dotyczące treści powinny być kierowane do JAA Headquaters, Saturnusstraat 8-10. PO Box 3000, 2130 KA Hoofddorp, Holandia (Fax. nr (31) (0) 23 562 1714).

Tymi państwami są:

Albania, Armenia, Austria, [Azerbejdżan], Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Republika Czeska, Dania, Estonia, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, Finlandia, Macedonia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Islandia, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Malta, Monako, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Mołdawia, [Republiki Gruzji], Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Ukraina i Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

SPIS TREŚCI

JAR – FSTD A

SAMOLOTOWE SZKOLENIOWE URZĄDZENIA SYMULACJI LOTU

PRZEDMOWA

DZIAŁ 1 – WYMAGANIA

CZĘŚĆ A – ZASTOWANIE

CZĘŚĆ B – INFORMACJE OGÓLNE

CZĘŚĆ C – SAMOLOTOWE SZKOLENIOWE URZĄDZENIA SYMULACJI LOTU

DZIAŁ 2 – WSPÓLNE OKÓLNIKI DORADCZE (ACJ)

ACJ B – INFORMACJE OGÓLNE

ACJ C – SAMOLOTOWE SZKOLENIOWE URZĄDZENIE SYMULACJI LOTU

CELOWO POZOSTAWIONO NIEZAPISANĄ

SZCZEGÓŁOWY SPIS TREŚCI

JAR – FSTD A

SAMOLOTOWE SZKOLENIOWE URZĄDZENIA SYMULACJI LOTU

Punkt

 

Strona

DZIAŁ 1 – WPROWADZENIE

 

Informacje ogólne i opis

1-O-1

CZĘŚĆ A – ZASTOSOWANIE

 

JAR-FSTD A.001

Zakres stosowania

1-A-1

CZĘŚĆ B INFORMACJE OGÓLNE

 

JAR-FSTD A.005

Terminologia

1-B-1

CZĘŚĆ C SAMOLOTOWE SZKOLENIOWE URZĄDZENIA SYMULACJI LOTU

 

JAR-FSTD A.015

Składanie wniosku o kwalifikację Szkoleniowego Urządzenia Symulacji Lotu (FSTD)

1-C-1

JAR-FSTD A.020

Ważność kwalifikacji Szkoleniowego Urządzenia Symulacji Lotu (FSTD)

1-C-1

JAR-FSTD A.025

Wymagania dotyczące operatorów FSTD

1-C-1

JAR-FSTD A.030

Wymagania dla FSTD kwalifikowanych 1 sierpnia 2008 roku lub później

1-C-2

JAR-FSTD A.031

Wymagania dla pełnych symulatorów lotu (FFS) kwalifikowanych 1 kwietnia 1998 roku lub później, a przed 1 sierpnia 2008

1-C-3

JAR-FSTD A.032

Wymagania dla urządzeń do szkolenia lotniczego (FTD) kwalifikowanych 1 lipca 2000 roku lub później, a przed 1 sierpnia 2008

1-C-3

JAR-FSTD A.033

Wymagania dla urządzeń do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) kwalifikowanych 1 lipca 1999 roku lub później, a przed 1 sierpnia 2008

1-C-3

JAR-FSTD A.034

Wymagania dla urządzeń do podstawowego szkolenia w lotach według wskazań przyrządów (BITD) kwalifikowanych 1 stycznia 2003 roku lub później, a przed 1 sierpnia 2008

1-C-3

JAR-FSTD A.035

Wymagania dla pełnych symulatorów lotu (FFS) zatwierdzonych lub kwalifikowanych przed 1 kwietnia 1998 roku.

1-C-3

JAR-FSTD A.036

Wymagania dla urządzenie do szkolenia lotniczego (FTD) kwalifikowanych przed 1 lipca 2000 roku

1-C-4

JAR-FSTD A.037

Wymagania dla urządzeń do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) kwalifikowanych przed 1 lipca 1999 roku

1-C-4

JAR-FSTD A.040

Zmiany w kwalifikowanych FSTD

1-C-4

JAR-FSTD A.045

Tymczasowa kwalifikacja FSTD

1-C-5

JAR-FSTD A.050

Przenoszenie kwalifikacji FSTD

1-C-5

Załącznik 1 do
JAR-FSTD A.030

Standardy Szkoleniowego Urządzenia Symulacji Lotu FSTD

1-C-7

 

Punkt

 

Strona

DZIAŁ 2 WSPÓLNE OKÓLNIKI DORADCZE (ACJ)

 

Informacje ogólne i opis

 

2-O-1

ACJ B INFORMACJE OGÓLNE

 

ACJ FSTD A.005

Terminologia, Skróty

2-B-1

ACJ C SAMOLOTOWE SZKOLENIE URZĄDZENIA SYMULACJI LOTU (FSTD)

 

ACJ nr 1 do
JAR-FSTD A.015

Kwalifikacja szkoleniowego urządzenia symulacji lotu (FSTD) – wniosek i kontrola

2-C-1

ACJ nr 2 do
JAR-FSTD A.015

Ocena (FSTD)

2-C-6

ACJ FSTD A.020

Ważność kwalifikacji FSTD

2-C-10

ACJ nr 1 do
JAR-FSTD A.025

System Jakości

2-C-10

ACJ nr 2 do
JAR-FSTD A.025

System Jakości Operatora BITD

2-C-17

ACJ nr 3 do
JAR-FSTD A.025

Instalacje

2-C-18

ACJ nr 1 do
JAR-FSTD A.030

FSTD kwalifikowane w dniu 1 sierpnia 2008 roku lub później

2-C-19

Załącznik 1 do
ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030

Tolerancje dla testów walidacyjnych

2-C-111

Załącznik 2 do ACJ nr 1
do JAR-FSTD A.030

Mapa danych do walidacji

2-C-113

Załącznik 3 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030

Wymagania z zakresu danych dla zamiennych silników – wytyczne związane z zatwierdzaniem (mają zastosowanie tylko do pełnych symulatorów lotu FFS)

2-C-115

Załącznik 4 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030

Wymagania z zakresu danych dla zamiennej awioniki (komputery i regulatory związane z lotem) – wytyczne związane z zatwierdzeniem

2-C-117

Załącznik 5 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030

Metoda przeprowadzania testu czasu opóźnienia i zwłoki

2-C-118

Załącznik 6 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030

Oceny okresowe – przedstawianie danych z testów walidacyjnych

2-C-121

Załącznik 7 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030

Zastosowanie zmian do JAR-STD w odniesieniu do pakietów danych dla FSTD dla już istniejących samolotów

2-C-122

Załącznik 8 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030

Ogólne wymagania techniczne dla poziomów kwalifikacji FSTD

2-C-124

ACJ nr 2 do
JAR-FSTD A.030

Wytyczne do projektu i kwalifikacji samolotowych FFS poziomu A

2-C-129

ACJ nr 3 do
JAR-FSTD A.030

Wytyczne do projektu i kwalifikacji FNPT

2-C-131

ACJ nr 4 do
JAR-FSTD A.030

Wytyczne do projektowania i kwalifikacji BITDS

2-C-135

ACJ nr 1 do
JAR-FSTD A.030(c)(1)

Dane do walidacji z symulatora konstrukcyjnego

2-C-139

 

ACJ nr 2
do JAR-FSTD A.030(c)(1)

Dane do walidacji z symulatora konstrukcyjnego
– wytyczne w zakresie zatwierdzania

2-C-140

ACJ FSTD A.035

FFS zatwierdzone lub kwalifikowane przed 1 kwietnia 1998 roku

2-C-142

ACJ do JAR-FSTD A.036

Urządzenie do szkolenia lotniczego FTD zatwierdzone lub kwalifikowane przed 1 lipca 2000 roku

2-C-144

ACJ do JAR-FSTD A.037

FNPT zatwierdzone lub kwalifikowane przed 1 lipca 1999 roku

2-C-145

ACJ do JAR-FSTD A.045

Kwalifikacja FFS/FTD nowych samolotów – informacje dodatkowe

2-C-146

WSTĘP

1 Władze Lotnicze niektórych państw europejskich uzgodniły wspólne, wyczerpujące i szczegółowe wymagania lotnicze, nazwane Wspólnymi Wymaganiami Lotniczymi (Joint Aviation Requirements-JAR). Celem tych działań jest zminimalizowanie problemów certyfikacji typu, ułatwienie eksportu i importu wyrobów lotniczych, umożliwienie przeprowadzanej w jednym państwie europejskim, a akceptowanej przez władze lotnictwa cywilnego innego państwa i wreszcie regulacja lotów handlowych.

2 JAR uważane są przez Władze Lotnicze państw członkowskich za ogólnie przyjętą podstawę do wykazania zgodności ich przepisów krajowych.

3 Treść tego dokumentu została opracowana przy wykorzystaniu specjalistycznej wiedzy jak również na podstawie ICAO dokument 9625 Manual on Qualification of Flight Simulators i uzupełniona tam gdzie to konieczne przez wykorzystanie istniejących przepisów europejskich i przepisów amerykańskich Federal Aviation Requirements.

4 JAR-FSTD A wydano bez uwzględnienia odstępstw krajowych. Można odnieść wrażenie, że zawartość tego dokumentu nie we wszystkich szczegółach jest zgodna z oczekiwaniami niektórych władz lub organizacji lotniczych. Jednakże przyjęto, że JAR-FSTD A powinien być zastosowany w praktyce a wynikłe poprawki uwzględnione zostaną w przyszłych zmianach. Władze lotnictwa cywilnego państw członkowskich JAA są zobowiązane do wczesnego składania propozycji poprawek wynikających z posiadanego doświadczenia.

5 Przyszły rozwój przepisów JAR-FSTD A, włączając zobowiązania podane w punkcie 4, będzie następował zgodnie z procedurami Zawiadamiania o Proponowanych Poprawkach (JAA Notice of Proposed Amendment (NPA)). Procedury te pozwalają na proponowanie poprawek do JAR-FSTD A przez dowolną organizację lub osobę..

6 Władze Lotnicze uzgodniły, że nie będą jednostronnie wprowadzać poprawek we własnych przepisach krajowych, nie proponując przedtem poprawki do JAR-FSTD A wg uzgodnionej procedury.

7 Definicje i skróty terminów używane w JAR-FSTD A uznane są za ogólnie przyjęte i zawarte są w JAR-1, Definicje i Skróty. Jednak niektóre definicje i skróty używane w JAR-FSTD A, specyficzne dla podrozdziałów tego dokumentu, są podane w podrozdziale lub wyjątkowo w przypisie lub materiale interpretacyjnym.

8 Zmiany do tekstu JAR-FSTD A wydawane są w formie wymiennych stron. Na stronach tych znajduje się data obowiązywania i mają one taki sam status i zastosowanie jak cały dokument JAR-FSTD A po tej dacie.

9 Do czasu wydania kolejnej zmiany, nowy, poprawiony i skorygowany tekst będzie pozostawał w nawiasach kwadratowych.

10 Dokumenty zawierające spostrzeżenia i komentarze powstałe w wyniku konsultacji proponowanych zmian (Notices of Proposed Amendment-NPA), będą opracowywane przez JAA i publikowane na stronie internetowej: www.iaa.nl. Zainteresowani kopią dokumentu zawierającego komentarze i uwagi mogą zwracać się do Centrali JAA.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2010-11-03
  • Data wejścia w życie: 2010-11-03
  • Data obowiązywania: 2010-11-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA