REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2010 nr 2 poz. 20
KOMUNIKAT NR 2
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 stycznia 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 722/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 sierpnia 2009 r., na spadochronie Pilot-188, na którym 153 skok wykonywał skoczek posiadający licencję „B” Litewskiej Federacji Spadochronowej (LPFS), lat 28, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne – H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Na lotnisku odbywały się skoki spadochronowe zorganizowane przez aeroklub regionalny. Skoczek spadochronowy wykonał skok z wysokości 1200 m, z opóźnieniem 5 s w grupie 5 skoczków, z zamiarem lądowania dynamicznego. Opuszczenie samolotu, otwarcie spadochronu oraz lot na prawidłowo wypełnionej czaszy przebiegały bez zakłóceń. Na wysokości ok. 300 m skoczek rozpoczął budowę rundy do lądowania. Na wysokości 90–70 m wykonał dynamiczny zakręt o 90° na lewej przedniej taśmie. Gwałtowna utrata wysokości będąca konsekwencją tego manewru spowodowała, iż skoczek przyziemił wcześniej niż zaplanował. W efekcie tego uderzył kolanami o murawę lotniska. Próbował wstać, ale po chwili upadł skarżąc się na duży ból w udzie lewej nogi. Po udzieleniu pierwszej pomocy, skoczek został przewieziony do szpitala, gdzie stwierdzono złamanie kości udowej z przemieszczeniem.
Podczas analizowania wypadku stwierdzono, że skoczek nie miał wiedzy, co do faktycznej utraty wysokości lotu podczas wykonywania zakrętu na przedniej taśmie nośnej. Spowodowało to wprowadzenie spadochronu w głęboki zakręt na wysokości, która nie gwarantowała wyrównania lotu spadochronu przed przyziemieniem. Niepełne opanowanie pilotażu czaszy sprzyjało brakowi kontroli faktycznej utraty wysokości w trakcie wykonywania zakrętu.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice skoku, polegający na wykonaniu dynamicznego zakrętu do lądowania na wysokości niegwarantującej wyrównania toru lotu przed przyziemieniem.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niepełne opanowanie pilotażu czaszy oraz brak wiedzy na temat faktycznej utraty wysokości lotu podczas wykonywania zakrętów.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2010-03-19
- Data wejścia w życie: 2010-03-19
- Data obowiązywania: 2010-03-19
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA