REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 17 poz. 203

KOMUNIKAT NR 107
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 grudnia 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 48/04

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 marca 2004 r., na samolocie PZL-104 Wilga, na którym lot wykonywał pilot samolotowy I klasy, lat 47, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot samolotowy wystartował do lotu treningowego po kręgu nadlotniskowym na celność lądowania wg zadania A.3.1. Regulaminu Samolotowych Zawodów Nawigacyjnych. Jednocześnie po kręgu wykonywały lot trzy samoloty biorące udział w treningu. Pilot po starcie i wykonaniu pierwszego oraz drugiego zakrętu nabrał 300 m wysokości. Na trawersie litery „T”, zgodnie z zadaniem, pilot zmniejszył obroty silnika do minimalnych i rozpoczął podejście do lądowania „bez użycia mocy silnika” z prędkością 135 km/godz. Pilot zakończył czwarty zakręt na wysokości około 120 m i z tej wysokości, na minimalnych obrotach, szybował do punktu wyrównania na klapach wypuszczonych w położenie „małe”. Przyziemienie samolotu nastąpiło w odległości 53 m przed linią „zerową” pasa lądowań na prawe koło. W chwilę po przyziemieniu nastąpiło urwanie wahacza prawej goleni podwozia głównego a samolot zaczął tracić kierunek dobiegu w prawo, w wyniku czego wytoczył się z pasa. Pilot przeciwdziałał zmianie kierunku poprzez wychylenie lotki i steru kierunku w lewo oraz hamowanie lewego koła, a stwierdziwszy opadanie maski, wyłączył iskrowniki. W trakcie dobiegu nastąpiło zaczepienie śmigłem o nawierzchnię trawiastego pasa lądowań. Samolot zatrzymał się w odległości 11 metrów od krawędzi wyznaczonego pasa lądowań pod kątem 80° do zamierzonego kierunku lądowania.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były:

- niezachowanie przez pilota bezpiecznej separacji na kręgu nadlotniskowym za poprzednikiem, co spowodowało wpadnięcie w strugi wcześniej lądującego samolotu podczas wyrównania;

- wykonanie przez pilota przyziemienia na prawe koło z dużym trawersem, na zwiększonej prędkości szybowania, co spowodowało duże odchylenie osi samolotu od toru lotu, zwiększenie opadania i twarde boczne uderzenie prawego koła samolotu w płaszczyznę lotniska, w wyniku czego nastąpiło przekroczenie dopuszczalnych obciążeń na prawej goleni podwozia i urwanie wahacza, a po obniżeniu nosa samolotu - uszkodzenie śmigła.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-12-21
  • Data wejścia w życie: 2009-12-21
  • Data obowiązywania: 2009-12-21
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA