REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 17 poz. 202

KOMUNIKAT NR 106
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 11 grudnia 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 217/04

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 sierpnia 2004 r., na samolocie ultralekkim TL Sting Karbon 2000, pilotowanym przez pilota samolotów ultralekkich, posiadającego licencję wydaną przez Letecka Amatérská Asociace Česke Republiky, lat 37, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik techniczny
w grupie przyczynowej: „Poważna awaria silnika -T1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot wystartował do lotu turystycznego, z pasażerem, w rejonie Kotliny Kłodzkiej (na terenie Republiki Czeskiej). Po około 50 minutach lotu, w rejonie miejscowości Ceske Petrowice (przy granicy z Polską)pilot stwierdził nierównomierną pracę silnika. Ponieważ lot odbywał się w rejonie górskim, pilot, obawiając się przerwania pracy przez silnik, podjął decyzję o lądowaniu awaryjnym na łące w okolicy miejscowości Lesice (po Polskiej stronie granicy). Wybrany teren o długości około 200 m pozwalał na wykonanie bezpiecznego lądowania bez niebezpieczeństwa zderzenia z przeszkodami. Po przelocie na małej wysokości i wykonaniu przeglądu wybranego pola pilot wykonał podejście do lądowania pod wiatr i pod stok. Podejście było wykonywane na klapach 40° z ciągle pracującym nierównomiernie silnikiem. Przyziemienie nastąpiło przy prędkości około 100 km/h. Po około 100 m dobiegu nastąpiło złamanie goleni przedniego podwozia. Samolot podparł się nosem i po przetoczeniu się jeszcze około 30 m zatrzymał się. Pilot i pasażer nie odnieśli obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było poluzowanie się króćca doprowadzającego paliwo do jednego z dwóch gaźników silnika Rotax 912, co spowodowało nierównomierną pracę silnika i wymusiło lądowanie awaryjne w górzystym terenie przygodnym. W czasie dobiegu nastąpiło złamanie przedniej goleni podwozia samolotu oraz uszkodzenie łopat śmigła.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku była duża prędkość przyziemienia.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-12-21
  • Data wejścia w życie: 2009-12-21
  • Data obowiązywania: 2009-12-21
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA