REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 17 poz. 200
KOMUNIKAT NR 104
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 132/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 kwietnia 2007 r. na samolocie EV-97 Eurostar, pilotowanym przez pilota samolotowego turystycznego, lat 50, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wystartował do lotu po trasie. Po powrocie w rejon lotniska pilot nawiązał łączność z instruktorem kierującym lotami, który (wg. zeznań pilota) „zasugerował” mu wykonanie lądowania w poprzek trawiastej nawierzchni pola wzlotów. Instruktor nie podał pilotowi informacji o prędkości wiatru, a pilot ocenił jej wielkość na podstawie obserwacji „rękawa” i określił jako: „wiatr dość silny”. Podejście do lądowania pilot wykonał z klapami wychylonymi w położenie „małe” i ze zwiększoną prędkością. Przyziemienie nastąpiło na dwa główne koła podwozia, z nisko uniesionym kołem przednim. Krótko po przyziemieniu samolot ponownie wzniósł się w powietrze. Po osiągnięciu wysokości około 1 m samolot gwałtownie opuścił nos i zniżając się uderzył przednim kołem o nawierzchnię lotniska, a następnie przyziemił na główne koła podwozia. W wyniku uderzenia o ziemię przednia goleń podwozia uległa podłamaniu, co spowodowało stopniowe opuszczenie nosa samolotu i uderzenie łopat śmigła o ziemię. Samolot zakończył krótki dobieg na dwóch głównych kołach podwozia, z opuszczoną na ziemię przednią częścią kadłuba. Po zatrzymaniu się samolotu, pilot samodzielnie opuścił kabinę, bez żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, podczas badania zdarzenia ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- wykonanie przez pilota podejścia do lądowania ze znacznie zwiększoną prędkością i niezamierzone spowodowanie oderwania samolotu od ziemi po przyziemieniu;
- nieprawidłowa reakcja pilota na oderwanie samolotu, polegająca na odruchowym, zbyt obszernym wychyleniu drążka od siebie.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
- małe doświadczenie pilota w wykonywaniu startów i lądowań na nawierzchni trawiastej;
- utrwalony u pilota nawyk lądowania ze zwiększoną prędkością.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2009-12-21
- Data wejścia w życie: 2009-12-21
- Data obowiązywania: 2009-12-21
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA