REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 4 poz. 118
KOMUNIKAT NR 48
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 kwietnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 573/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył w dniu 10 sierpnia 2008 r., na szybowcu SZD-48-3 Jantar Std 3, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 49, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot, pilotując szybowiec, wystartował za samolotem na holu do lotu, którego celem było wykonanie treningowego przelotu według zadania B VIII/2 „Programu Szkolenia Szybowcowego”. Po uzyskaniu wysokości około 650 m, pilot szybowca wyczepił się w kominie termicznym. Wykonał jedno okrążenie w prawo, a następnie zmienił kierunek krążenia, wylatując z obszaru wznoszenia. Tracąc noszenie, pilot zdecydował się na lot powrotny do lotniska. Szybowiec wykonywał lot ze zmienną prędkością pionową (do 3,5 m/s). Utrata wysokości lotu była tak duża, że dolot do lotniska okazał się niemożliwy. Pilot zdecydował się lądować w terenie przygodnym, na terenie działek pracowniczych. W ostatniej fazie lotu, szybowiec zaczepił skrzydłem o drzewo i po obróceniu się o 90° w lewo, spadł na ziemię, zatrzymując się na drodze pomiędzy działkami. Pilot nie odniósł obrażeń i samodzielnie opuścił szybowiec. Szybowiec został znacznie uszkodzony.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że najbardziej prawdopodobną przyczyną wypadku było niezablokowanie dźwigni sterowania hamulcami aerodynamicznymi przed startem, co spowodowało niezauważone przez pilota częściowe samoczynne wysunięcie płyt hamulców w czasie lotu. Szybowiec opadał ze zwiększoną prędkością, co w połączeniu z przelotem przez obszar opadającego powietrza doprowadziło do lądowania poza lotniskiem w nieodpowiednim terenie.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2009-05-18
- Data wejścia w życie: 2009-05-18
- Data obowiązywania: 2009-05-18
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA