REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 4 poz. 100

KOMUNIKAT NR 30
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 27 lutego 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 501/08

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył w dniu 26 lipca 2008 r., na szybowcu SZD-30 „Pirat”, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 64, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot szybowcowy wykonywał lot podczas Krajowych Zawodów Szybowcowych. W drugiej godzinie lotu, na wysokości pierwszego punktu zwrotnego, nastąpiło pogorszenie warunków meteorologicznych. Pilot, znajdując się na wysokości około 500 m, rozpoczął krążenie w celu wyboru miejsca lądowania. Podczas podejścia do wybranego pola (ścierniska), na którym znajdowały się balony słomy oraz przemieszczały się maszyny rolnicze, pilot stwierdził, że nie będzie możliwe bezpieczne wykonanie lądowania. W związku z tym wybrał inne pole przyziemienia. Pilot wykonał lądowanie na polu ziemniaków, jednak nie zdołał zakończyć dobiegu na nim i przetoczył się przez miedzę na sąsiednią uprawę. Spowodowało to dynamiczne uderzenie tyłu kadłuba w uskok terenu na miedzy, które spowodowało uszkodzenie belki kadłuba oraz statecznika pionowego. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był wybór niewłaściwego miejsca lądowania przygodnego oraz zmiana decyzji, co do miejsca lądowania w trakcie wykonywania podejścia.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-05-18
  • Data wejścia w życie: 2009-05-18
  • Data obowiązywania: 2009-05-18
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA