REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 4 poz. 93
KOMUNIKAT NR 23
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 stycznia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 216/04
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 lipca 2004 r. na szybowcu SZD-12A Mucha, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 48, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „Obsługa techniczna - O10”.
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
Pilot szybowcowy (obywatel brytyjski) startował do lotu termicznego na holu za samolotem. W pierwszej fazie rozbiegu zauważono zmianę wzniosu prawego skrzydła holowanego szybowca. Kierownik lotów nakazał przerwanie startu. Szybowiec zatrzymał się około 100 m od miejsca rozpoczęcia startu. Pilot nie odniósł obrażeń ciała.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami poważnego incydentu lotniczego były:
- nieprawidłowy montaż głównego sworznia prawego skrzydła szybowca;
- niestaranny przegląd przedlotowy szybowca, a szczególnie niesprawdzenie położenia dolnego sworznia okucia głównego prawego skrzydła po montażu.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Z uwagi na upływ czasu od zaistnienia zdarzenia PKBWL nie proponuje zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2009-05-18
- Data wejścia w życie: 2009-05-18
- Data obowiązywania: 2009-05-18
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA