REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 4 poz. 85

KOMUNIKAT NR 15
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 stycznia 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 292/07

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 lipca 2007 r. na szybowcu SZD-9 Bocian, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 16 oraz instruktora, lat 50, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot-instruktor i uczeń-pilot wykonywali lot szkolny na szybowcu SZD-9bis Bocian, na zadanie „Nauka postępowania w sytuacjach awaryjnych”. Podczas startu za wyciągarką, uczeń-pilot wyczepił szybowiec na wysokości około 100m i kontynuował lot po prostej. Pilot-instruktor uznał, że oddalają się nadmiernie od lotniska i nakazał uczniowi-pilotowi, aby wykonał zakręt o 180° na kierunek lądowania. Będąc na prostej z wiatrem, instruktor stwierdził, że uczeń-pilot nie reaguje na „wysokie podejście”, które było spowodowane dość silnym tylnym wiatrem. Instruktor przejął stery i ślizgiem wykonał zniżanie do wysokości 1,5 - 2m nad lotniskiem. Z uwagi na silny, tylni wiatr, załoga odchyliła się od pierwotnego kierunku lądowania aby zakończyć dobieg w granicach lotniska. Podczas wykonywania manewru lądowania nastąpił poślizg na mokrej trawie i zaczepienie końcówką skrzydła o ziemię, a w konsekwencji obrót szybowca, tzw. „cyrkiel”, co spowodowało wyłamanie końcówki lewego skrzydła, uszkodzenie płozy ogonowej i końcówki listwy kilowej.

3. Przyczyna wypadku:

W trakcie badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było:

- Zbyt wczesne wykonanie przez instruktora zakrętu do lądowania z wiatrem, po awaryjnym wyczepieniu liny wyciągarkowej.

- Nieumiejętne działania instruktora przy podchodzeniu do awaryjnego lądowania z tylnym wiatrem i nadmiarem wysokości.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku były porywy wiatru.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

5. Działania oraz zalecenia profilaktyczne podjęte przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

5.1. Zaleca się, aby powyższe zdarzenie lotnicze zostało dodatkowo uwzględnione podczas weryfikacji instruktora w trakcie prowadzenia w aeroklubie lotów metodycznych z instruktorami.

5.2. Przypomina się o realizacji zalecenia nr 5.5., zawartego w komunikacie nr 140 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2008 r. w sprawie zdarzenia lotniczego nr 332/07 (komunikat dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego).

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-05-18
  • Data wejścia w życie: 2009-05-18
  • Data obowiązywania: 2009-05-18
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA