REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 39
KOMUNIKAT NR 79
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 października 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 087/04
Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 maja 2004 r. na szybowcu SZD-48-3 „Jantar - Std - 3”, pilotowanym przez mężczyznę, lat 28, posiadającego licencję pilota szybowcowego, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „Obsługa techniczna przez
użytkownika lub warsztatowa
(łącznie z błędem ludzkim) - T7”.
1. Opis okoliczności poważnego incydentu:
Podczas startu zespołu samolot-szybowiec, pilot szybowca stwierdził zablokowanie poprzecznego ruchu drążka sterowego. Po wylądowaniu szybowca okazało się, że był rozłączony napęd prawej lotki. Kierownik lotów z uprawnieniami mechanika lotniczego dokonał przeglądu szybowca, wykluczył możliwość samoistnego rozłączenia się sterowania, napęd lotki połączył, sprawdził dokładnie całość i dopuścił szybowiec do dalszych lotów.
Pięć dni przed incydentem, szybowiec wrócił z zawodów na wózku z rozmontowanymi skrzydłami i statecznikiem poziomym. Pilot-mechanik, który w dniu zdarzenia obsługiwał ten szybowiec, stanowczo twierdził, że szybowiec został zmontowany, a główny sworzeń zakładał osobiście oraz dokładnie sprawdził podłączenie napędów lotek.
Pilot, w dniu zdarzenia, dokonał przeglądu przedlotowego szybowca, mocowanie sworznia i jego zabezpieczenie, mocowanie pasów w kabinie oraz sprawdził działanie sterów. Komisję zastanawiał fakt, czy pilot rzeczywiście wykonał wszystkie czynności w trakcie realizacji przeglądu przedlotowego czy cytował instrukcję, a czynności wykonał pobieżnie, nie zauważając odłączenia napędu lotki. Na rozłączenie napędu mogły również mieć wpływ osoby trzecie, uczące się w tym dniu podłączenia napędów.
Kontrola połączenia napędu lotki w szybowcu SZD-48-3 jest wyjątkowo trudna ze względu na brak wizualnego dostępu do miejsca połączenia. W celu dokonania weryfikacji prawidłowego połączenia napędów lotek należy w praktyce dokonać tej kontroli na dotyk.
2. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
Na podstawie zebranych materiałów Komisja ustaliła, że najbardziej prawdopodobną przyczyną poważnego incydentu lotniczego było niedbałe wykonanie przeglądu przedlotowego i przedstartowego, skutkujące nie wykryciem faktu braku podłączenia lub nieprawidłowego podłączenia napędu lotki prawej.
Okolicznością sprzyjającą mogło być rutynowe podchodzenie do obowiązków, przejawiające się nie odnotowywaniem w dokumentacji szybowca prac ani innych czynności, wykraczających poza określone procedury.
3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.
4. Zalecenia profilaktyczne:
Dyrektorzy aeroklubów, dyrektorzy ośrodków szkolenia, szefowie szkolenia
1. Omówić powyższe zdarzenie z pilotami wykonującymi loty na szybowcach Jantar oraz mechanikami.
2. Sprawdzić czy uzupełniono IUwL szybowca „Jantar - Std - 3”, w punkcie 4.8.2. Montaż Skrzydeł: ppkt 5 o czynność sprawdzenia prawidłowości połączenia i zabezpieczenia lotek, w związku z powtarzającymi się rozłączeniami (zdarzenie lotnicze Nr 152/05).
3. Upewnić się czy w aeroklubach oraz ośrodkach szkolenia lotniczego stosuje się poprawną procedurę sprawdzania prawidłowości połączenia i zabezpieczenia lotek na szybowcach SZD-48-3 „Jantar - Std - 3”, podczas każdego przeglądu przedlotowego.
4. Nie dopuszczać do wykonywania jakichkolwiek czynności lotniczych na statkach powietrznych, bez wiedzy pilotów, którzy już dokonali przeglądu przedlotowego.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego w z. M. Mączka,
Wiceprezes Urzędu
- Data ogłoszenia: 2009-01-29
- Data wejścia w życie: 2009-01-29
- Data obowiązywania: 2009-01-29
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA