REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 33
KOMUNIKAT NR 73
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 30 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 285/06
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 września 2006 r. na lądowisku Szymanów, na spadochronie Para-Foil 282, na którym skok wykonywał mężczyzna, lat 21, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
1. Opis okoliczności wypadku:
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-LSQ/8124/285-06/484/06)
W dniu 13 września 2006 r. odbywały się skoki spadochronowe na celność lądowania. Planowanym miejscem przyziemienia była zbudowana z gąbki płaszczyzna do lądowania z wyznaczonym „centro”. W skokach brał udział uczeń-skoczek, który wykonał do tego dnia 48 skoków. Skok ucznia-skoczka, od momentu oddzielenia się od śmigłowca do momentu podejścia do lądowania, był prawidłowy. Na wysokości około 100 m, uczeń-skoczek ustawił się na prostej do lądowania. Zarówno odległość wykonania zakrętu od planowanego miejsca przyziemienia, jak i kąt podejścia do lądowania były prawidłowe. Na wysokości 3-5 metrów, reagując na nieznaczny niedolot do materaca, uczeń-skoczek uniósł obie nogi. Przyziemienie nastąpiło w odległości około 30 cm przed materacem. Trawa w tym miejscu była mokra od rosy, co spowodowało, że po zetknięciu się z ziemią, nogi ucznia-skoczka przesunęły się do przodu i uczeń-skoczek uderzył pośladkami w ziemię, doznając obrażeń kręgosłupa.
2. Przyczyną wypadku była:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
- zbyt późna i nieprawidłowa reakcja ucznia-skoczka na niedolot do planowanego miejsca przyziemienia, polegająca na przyjęciu pozycji lądowania nie zapewniającej bezpieczeństwa lądowania na twardym podłożu, zamiast manewru wcześniejszego hamowania spadochronu w celu zwiększenia dystansu dolotu.
Za okoliczności sprzyjające wypadkowi uznaje się:
- niewielkie doświadczenie ucznia-skoczka w skokach na celność lądowania;
- dużą motywację ucznia-skoczka do osiągnięcia wysokiej celności lądowania, co wpłynęło na właściwą ocenę sytuacji.
3. Stwierdza się naruszanie następujących przepisów lotniczych:
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, Załącznik Nr 4 Spadochrony - Warunki i wymagania dotyczące używania spadochronów, zasady eksploatacji i obowiązki użytkowników spadochronów oraz warunki dokonywania zrzutów związanych z użyciem spadochronów.
4. Na podstawie analizy dokumentacji wypadku lotniczego zaproponowano następujące zalecenie profilaktyczne:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
4.1. Dyrektorzy aeroklubów, ośrodków szkolenia - w odniesieniu do uczniów-skoczków spadochronowych - dokonać kontroli pod kątem prawidłowej realizacji zapisów zawartych w załączniku Nr 4 - Spadochrony - Warunki i wymagania dotyczące używania spadochronów, zasady eksploatacji i obowiązki użytkowników spadochronów oraz warunki dokonywania zrzutów związanych z użyciem spadochronów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2009-01-29
- Data wejścia w życie: 2009-01-29
- Data obowiązywania: 2009-01-29
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA