REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 19
KOMUNIKAT NR 59
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 280/06
Wypadek lotniczy na spadochronie Stiletto 135, który wydarzył się w dniu 9 września 2006 r., na którym mężczyzna, posiadający licencję, wykonywał 328 skok spadochronowy, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H5”.
1. Opis okoliczności wypadku:
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8124/280-06/448/06)
Skoczek wykonywał skok z lądowaniem na boisku sportowym. Podczas podejścia do lądowania skoczek nie wyhamował prędkości postępowej i opadania. Przyziemienie nastąpiło na pośladki na znacznej prędkości z wyciągniętymi do przodu nogami. Duże przeciążenie, w momencie zetknięcia się z murawą boiska, zostało ukierunkowane na kręgosłup skoczka, bez możliwości zamortyzowania „twardego lądowania”. Po odwiezieniu skoczka do szpitala stwierdzono uszkodzenie dwóch kręgów lędźwiowych kręgosłupa.
2. Przyczyna wypadku:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
Przyczyną wypadku było nie wyhamowanie prędkości postępowej spadochronu przed przyziemieniem.
Okolicznością sprzyjającą było lądowanie z nogami wyciągniętymi do przodu, co miało wpływ na charakter doznanych obrażeń.
3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
4. Zalecenia profilaktyczne:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
4.1. Organizatorzy szkoleń spadochronowych, instruktorzy spadochronowi, w czasie prowadzonych szkoleń i na odprawach przed skokami - zwracać skoczkom uwagę na maksymalną koncentrację w czasie podchodzenia do lądowania.
4.2. Skoczkowie spadochronowi, którzy popełnili błąd w obliczeniach do lądowania - nie powinni wykonywać lądowania za wszelką cenę na wcześniej wyznaczonym lub zaplanowanym miejscu lądowania. Takie postępowanie za każdym razem skutkuje niebezpiecznym przyziemieniem.
4.3. Skoczkowie spadochronowi - pamiętać o prawidłowym przyjmowaniu pozycji do lądowania - obciążenie wnikające z przyziemienia przyjmować na złączone nogi, co daje możliwość bezpiecznego zamortyzowania obciążeń dla organizmu skoczka.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2009-01-29
- Data wejścia w życie: 2009-01-29
- Data obowiązywania: 2009-01-29
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA