REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 18
KOMUNIKAT NR 58
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 141/04
Wypadek lotniczy, na szybowcu Jantar Standard - 3, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 31, który wydarzył się w dniu 7 lipca 2004 r., klasyfikuję do kategorii
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy operacyjne - H3”.
1. Opis okoliczności wypadku:
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8122/141-04/278/06)
Pilot wykonywał lot w ramach XLIX Międzynarodowych Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie Standard w konkurencji prędkościowej. W trakcie lotu nastąpił zanik noszeń. W tej sytuacji pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Wybór pola do przygodnego lądowania był właściwy. Procedury wymagane do lądowania zostały wykonane prawidłowo. Pilot nie był w stanie ocenić stanu nawierzchni pola w momencie podjęcia decyzji o lądowaniu w terenie przygodnym. Wybrane pole było porośnięte trawą i posiadało znaczne wgłębienia, bruzdy około 30 cm. Po przyziemieniu i dobiegu około 20 m, lewe skrzydło szybowca zetknęło się z elementami nawierzchni. W wyniku tego szybowiec wykonał gwałtowny zakręt w lewo („cyrkiel”) i zatrzymał się. Powstałe podczas gwałtownej zmiany kierunku przeciążenia spowodowały uszkodzenie konstrukcji szybowca. Pilot nie doznał obrażeń.
2. Przyczyna wypadku:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
Przyczyną wypadku lotniczego było lądowanie w przygodnym terenie na polu o nierównym podłożu, co uniemożliwiło bezpieczny dobieg szybowca.
Okolicznościami sprzyjającymi były:
- brak możliwości oceny nawierzchni pola w momencie podjęcia decyzji o miejscu lądowania w terenie przygodnym;
- zbyt późne zorientowanie się pilota o podłożu nie dającym możliwości bezpiecznego dobiegu i brak możliwości zmiany pola do lądowania.
3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
4. Zalecenia profilaktyczne:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
4.1. Organizatorzy zawodów szybowcowych -okoliczności wypadku omówić na odprawach przed zawodami szybowcowymi.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2009-01-29
- Data wejścia w życie: 2009-01-29
- Data obowiązywania: 2009-01-29
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA