REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 12

KOMUNIKAT NR 52
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 sierpnia 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 97/03

Tekst pierwotny

Wypadek lotniczy na motoszybowcu SZD-45A Ogar, pilotowanym przez mężczyznę, lat 20, który wydarzył się w dniu 12 lipca 2003 r., klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H5”

oraz do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „uszkodzenie konstrukcji -T5”

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8222/097-03/221/06)

Przed startem pilot sprawdził ręcznie prawidłowość zamknięcia owiewki z lewej strony, a z prawej strony sprawdził tylko wzrokowo. Po dokołowaniu motoszybowcem do początku pasa startowego zamek po prawej stronie kadłuba prawdopodobnie odblokował się. Podczas startu motoszybowcem Ogar, na wysokości ok. 1 m nastąpiło samoczynne otwarcie się owiewki kabiny, a następnie w wyniku naporu powietrza zerwanie jej mocowań. Przemieszczająca się owiewka uderzyła w śmigło, uszkadzając je. Następnie rama owiewki kabiny z częścią pozostałego oszklenia, wbiła się w statecznik poziomy motoszybowca. Pilot nie słyszał kilkakrotnego polecenia kierownika lotów nakazującego lądowanie na wprost. Po nabraniu ok. 30 m wysokości pilot wykonał odchylenie w prawo, a następnie zakręt w kierunku odwrotnym do kierunku startu i bezpiecznie wylądował z wiatrem. Po zatrzymaniu motoszybowca wyłączył silnik. W motoszybowcu uległy uszkodzeniu następujące elementy konstrukcji: osłona kabiny motoszybowca, jedna końcówka śmigła oraz statecznik poziomy (lewa i prawa strona). Pilot nie odniósł obrażeń.

2. Przyczyną wypadku było:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

- niewystarczające sprawdzenie zablokowania zamka owiewki kabiny przed startem.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Omówić okoliczności wypadku w analizie stanu bezpieczeństwa lotów.

4.2. Właściciele, użytkownicy, mechanicy, piloci motoszybowca SZD-45A Ogar - wykonać przegląd zamków blokujących zamknięcie owiewki kabiny pod kątem występowania luzów i samoczynnego odblokowywania się.

4.3. Piloci motoszybowca SZD-45A Ogar - przed każdorazowym startem dokonywać ręcznego sprawdzenia prawidłowego zamknięcia obydwu zamków owiewki kabiny.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-01-29
  • Data wejścia w życie: 2009-01-29
  • Data obowiązywania: 2009-01-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA