REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 8
KOMUNIKAT NR 48
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 260/06
Wypadek lotniczy na samolocie FK-12 „Comet”, który wydarzył się w dniu 26 sierpnia, 2006 r., w czasie wykonywania lotu z pasażerem, przez mężczyznę lat 50, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
1. Opis okoliczności wypadku:
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-LSQ/8120/260-06/495/07)
W dniu 26 sierpnia 2006 r., o godzinie 18:50 pilot samolotowy turystyczny wykonywał lot widokowy z pasażerem, posiadającym licencję pilota samolotowego oraz pilota samolotów ultralekkich. Piętnaście minut po starcie, około godziny 19:05, FK-12 „Comet” pojawił się nad płytą lotniska na wysokości około 600 m, wykonując lot z naborem wysokości. Nad środkiem lotniska pilotujący zmniejszył obroty silnika i wykonał gwałtowny zakręt w prawo, z jednoczesnym wykonaniem wywrotu lub beczki. Wykonanie manewru doprowadziło do szybkich obrotów samolotu w prawo z pochyleniem samolotu 30-40° pod horyzontem z tendencją do wypłaszczania i wzrostem prędkości kątowej. Załoga nie reagowała na polecenia kierującego lotami wyprowadzenia samolotu z korkociągu i użycia systemu ratowniczego. Zderzenie samolotu z ziemią nastąpiło o 19:10 czasu lokalnego. Pilot i pasażer ponieśli śmierć na miejscu, a samolot uległ całkowitemu zniszczeniu i spaleniu.
Komisja ustaliła m.in.:
- Samolot FK-12 „Comet” nie był przystosowany do wykonywania akrobacji, zaś informacja zakazująca wprowadzania samolot w korkociąg była zamieszczona w kabinie.
- W instrukcji użytkowania zawarto zapis, że należy unikać gwałtownych manewrów, przy dużej prędkości lotu lub w warunkach turbulencji, oraz zabrania się wykonywania zakrętów z przechyleniem większym niż 15° poniżej prędkości 100 km/h.
- Instrukcja użytkowania samolotu pomija informacje o zachowaniu się samolotu po wejściu w niezamierzony korkociąg.
- Samolot FK-12 „Comet” o numerze fabrycznym 065 był zmodyfikowaną wersją samolotu przystosowaną do mocowania pływaków oraz manewrowania na wodzie. Modyfikacje te wymagały zwiększenia powierzchni steru kierunku, co w znacznym stopniu wpłynęło na jego sterowność i możliwość wyprowadzenia samolotu z korkociągu.
- Pilot dowódca posiadał uprawienia na następujące typy samolotów: A-20, A-22, PZL-110, Zlin-526F, G-3, FK-12 „Comet” oraz nalot ogólny na samolotach w wysokości 850 godzin, jednak na danej wersji statku powietrznego posiadał niewielkie doświadczenie oraz nalot w wysokości 4 godzin 10 minut.
- W czasie lotu system ratunkowy był odbezpieczony.
- Stwierdzono nieergonomiczne umiejscowienie uchwytu wyzwalającego system ratowniczy, co biorąc pod uwagę cechy indywidualne osób przy prawidłowo zapiętych pasach, mogło znacznie utrudnić lub uniemożliwić uruchomienie tego systemu.
- Pilot-pasażer posiadał kwalifikacje na kilka typów statków powietrznych, w tym również na typy dopuszczone do wykonywania akrobacji.
- Pilot-pasażer nie posiadał doświadczenia na FK-12 „Comet” i nie znał jego właściwości pilotażowych i aerodynamicznych.
- Komisja nie mogła jednoznacznie ustalić kto pilotował samolot w chwili wykonania manewru, informacje poszlakowe wskazują na pilota-pasażera.
2. Przyczyna wypadku:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
Przyczyną wypadku było celowe wykonanie manewru akrobatycznego, który spowodował wielozwojowy korkociąg, z którego załoga z przyczyn nieznanych nie wyprowadziła samolotu.
Okolicznościami sprzyjającymi były:
- duża dynamika przebiegu zjawiska oraz małe doświadczenie pilotażowe załogi na samolocie FK-12 „Comet”;
- utrudniony dostęp do uchwytu wyzwalającego spadochronowy system ratowniczy.
3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
4. Zalecenia profilaktyczne:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
4.1. Producent CSL-T Krosno (na zlecenie firmy B&F) - przeprowadzić przegląd samolotów wyposażonych w spadochronowe systemy ratownicze w zakresie możliwości dostępu użycia w warunkach ekstremalnych.
4.2. Producenci samolotów ultralekkich - w czasie wykonywania prób w locie samolotów ultralekkich wymagać przeprowadzenia próby wyprowadzania samolotu z jednozwojnego lub 3- sekundowego korkociągu lub w przypadku odstąpienia od ww. próby nakazać zabudowę do samolotu systemu ratowniczego oraz umieścić w IUwL zapis o bezwzględnym nakazie użycia systemu ratowniczego po wprowadzeniu samolotu w niezamierzony korkociąg, z dodatkową informacją o braku możliwość wyprowadzenia samolotu z korkociągu klasycznym sterowaniem.
4.3. Dyrektorzy aeroklubów, ośrodków szkolenia, właściciele i użytkownicy samolotów przeprowadzić zajęcia na temat: „Ograniczenia eksploatacyjne w locie użytkowanych samolotów”.
4.4. Piloci - bezwzględnie przestrzegać ograniczeń eksploatacyjnych statku powietrznego.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2009-01-29
- Data wejścia w życie: 2009-01-29
- Data obowiązywania: 2009-01-29
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA