REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 6
KOMUNIKAT NR 46
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 lipca 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 092/04
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 czerwca 2004 r., na szybowcu SZD-48-3 „Standard”, pilotowanym przez mężczyznę lat 34, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H5”.
1. Opis okoliczności wypadku:
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. akt, ULC-BL/8122/092-04/276/06)
Pilot szybowcowy startował jako drugi w zespole dwóch szybowców za samolotem Wilga, z zadaniem przebazowania szybowca. Start odbywał się pod wiatr, z lotniska trawiastego, na którym wykoszono pas trawy o długości 900 m i szerokości 100 m na odcinku 300 m, a dalej o szerokości 30 m. Tuż po oderwaniu się od ziemi szybowiec zaczepił skrzydłem o nieskoszoną trawę, „stanął krzyżem”, uderzył dziobem o ziemię i przewrócił się na plecy, sunąc w tej pozycji parę metrów. Pilot, który doznał urazu głowy, barku i kolan, ogólnych potłuczeń oraz licznych otarć naskórka, opuścił szybowiec o własnych siłach. Szybowiec uległ znacznemu uszkodzeniu.
2. Przyczyna wypadku:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
Przyczyną wypadku lotniczego były:
- start zespołu ze zbyt wąskiego pasa wykoszonej trawy, nie oznaczonego chorągiewkami;
- błąd w technice pilotowania polegający na dopuszczeniu przez pilota do położenia skrzydła i utraty kierunku podczas rozbiegu;
- zbyt późno podjęta decyzja o wyczepieniu szybowca.
3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
4. Zalecenia profilaktyczne:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
4.1. Organizatorzy szkolenia lotniczego powinni większą uwagę zwracać na przygotowanie płaszczyzn startowych na lotniskach trawiastych.
4.2. W szkoleniu teoretycznym, odpowiedni akcent kłaść na możliwe zachowanie się szybowca w zetknięciu z różnymi rodzajami płaszczyzn startu, a szczególnie lądowania (wysoka trawa, zboża) i postępowanie w takich przypadkach.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2009-01-29
- Data wejścia w życie: 2009-01-29
- Data obowiązywania: 2009-01-29
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA