REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 2

KOMUNIKAT NR 42
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 lipca 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 164/04

Tekst pierwotny

Wypadek lotniczy na szybowcu SZD-51-1 „Junior", który wydarzył się w dniu 20 lipca 2004 r. pilotowanym przez pilota szybowcowego, mężczyznę lat 17, klasyfikuję do kategorii:

Nieustalone (N).

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. akt, ULC-BL/8122/164-04/313/06)

Pilot szybowcowy, wykonujący lot w ramach XIII Krajowych Zawodów Szybowcowych o Puchar Prezydenta Miasta Ostrowa Wlkp., utracił noszenia. W wyniku tego pilot, znajdując się na wysokości 500 m, podjął decyzję o przymusowym lądowaniu w terenie przygodnym. Podejście do lądowania odbyło się pod wiatr. Lądowanie szybowca nastąpiło na zaoranym podłożu z dobiegiem ok. 15 m. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń.

Po przetransportowaniu szybowca do macierzystego aeroklubu stwierdzono dwustronne pęknięcie kadłuba po 25 cm długości w odległości ok. 1 m od przejścia kadłuba w statecznik pionowy.

Decyzja o lądowaniu w przygodnym terenie została wymuszona zanikiem noszeń, jak również wiatrem o prędkości ok. 25 km/h, co nie dawało szans na dolot do lotniska. Wybór pola do przygodnego lądowania był właściwy. Procedury wymagane do lądowania zostały wykonane prawidłowo. Z uwagi na miękkie podłoże, wystąpiły znaczne przeciążenia konstrukcji, wywołane hamowaniem podczas dobiegu szybowca. Na powstałe warunki pilot nie miał wpływu.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku lotniczego było wtoczenie się szybowca w trakcie dobiegu na miękkie podłoże, co spowodowało gwałtowne zmniejszenie prędkości, a w konsekwencji przeciążenie konstrukcji i uszkodzenie szybowca.

Okolicznością sprzyjającą był brak możliwości fizycznej oceny stanu podłoża pola wybranego do lądowania przez pilota.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Nie sformułowano zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-01-29
  • Data wejścia w życie: 2009-01-29
  • Data obowiązywania: 2009-01-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA