REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 13 poz. 210

KOMUNIKAT NR 116
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 31 października 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 119/07

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył w dniu 14 kwietnia 2007 r., na samolocie ultralekkim Eurostar EV-97, pilotowanym przez pilota samolotów ultralekkich, lat 39 oraz ucznia-pilota, lat 56, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne – H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot z pasażerem wykonywał lot rekreacyjno-widokowy w grupie trzech samolotów.

Po dolocie do lądowiska, ze względu na nienawiązanie łączności, pilot przekazał pozostałym załogom informację, że dokonał oceny możliwości lądowania. Wykonał manewr do lądowania i będąc „na prostej” wypuścił klapy do pozycji „lądowanie”. Kontynuując podejście, cały czas obserwował znajdującą się po lewej stronie napowietrzną linię energetyczną. W pewnej chwili, na granicy wybranego pola lądowania, pilot dostrzegł przewody linii energetycznej przebiegające poprzecznie do kierunku lotu. Pomimo podjęcia przez pilota próby ominięcia samolot zderzył się z napowietrzną linią energetyczną, a następnie z ziemią i skapotował, ulegając całkowitemu zniszczeniu. Pilot i pasażer, pomimo odniesionych poważnych obrażeń ciała, o własnych siłach opuścili kabinę samolotu.

W trakcie badania wypadku Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła m.in.:

– samolot był sprawny i miał ważne świadectwo techniczne;

– dokumentacja techniczna samolotu (Instrukcja użytkowania w locie, Opis techniczny-instrukcja obsługi) była nieaktualna, a książka samolotu prowadzona była niestarannie;

– warunki meteorologiczne nie miały wpływu na zaistnienie wypadku.

3. Przyczyna wypadku:

PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było wykonywanie lądowania w terenie przygodnym bez wcześniejszego przeglądu miejsca operowania, co doprowadziło do zderzenia samolotu z napowietrzną linią energetyczną.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Operowanie poza zarejestrowanymi lotniskami i lądowiskami wymaga szczególnego przygotowania, w tym dokładnego zapoznania się z aktualnymi przeszkodami w rejonie planowanego startu/lądowania.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-12-17
  • Data wejścia w życie: 2008-12-17
  • Data obowiązywania: 2008-12-17
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA