REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 12 poz. 184

KOMUNIKAT NR 95 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 15 września 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 181/06

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 lipca 2006 r. na szybowcu KR-03A Puchatek, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 33, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „brak kwalifikacji - H2".

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-pilot, w trzecim samodzielnym locie, niewłaściwie zbudował krąg nadlotniskowym, co spowodowało wykonanie czwartego zakrętu na zbyt dużej wysokości. Aby poprawić kąt planowania i wytracić nadmierną wysokość, wypuścił hamulce aerodynamiczne i zwiększył kąt szybowania. Nadzorujący loty ocenił, że zniżanie jest zbyt energiczne i polecił przez radio zamknąć hamulce do połowy. Uczeń-pilot wykonał to polecenie z dużym opóźnieniem i następnie źle oceniając wysokość, zbyt późno zaczął wyrównywać. Szybowiec po energicznym zetknięciu z ziemią, odbił się na wysokość około 2m. Nadzorujący loty nakazał schować hamulce i delikatnie oddać drążek, by powstrzymać wznoszenie. Szybowiec przepadł i przyziemił z trawersem, co spowodowało wygięcie widelca podwozia głównego i wygięcie mocowania amortyzatora.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania, polegający na niewłaściwym wykonaniu manewru do lądowania, a w szczególności:

- wyprowadzenie z czwartego zakrętu na zbyt dużej wysokości;

- zbyt energiczne wytracanie wysokości na prostej do lądowania;

- opóźniona reakcja na komendy nadzorującego loty;

- przyziemienie bez etapu wyrównania, co spowodowało odbicie;

- ponowne przyziemienie z przepadaniem i trawersem.

Czynnikiem sprzyjającym popełnieniu błędu mogło być niskie położenie słońca nad horyzontem z przodu z lewej, co przy małym doświadczeniu ucznia pilota, mogło utrudnić ocenę wysokości.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-10-30
  • Data wejścia w życie: 2008-10-30
  • Data obowiązywania: 2008-10-30
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA